شناسهٔ خبر: 39954 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دوره آموزشی «کارگاه روش کیفی» برای دانشجویان علوم انسانی

پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوره آموزشی « کارگاه روش کیفی » را برگزار می‌ کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شرکت کنندگان در این دوره، با چگونگی استفاده از روش تحقیق کیفی جهت انجام پروژه های تحقیقاتی آشنا می شوند.

تحقیق کیفی، جهت درک و تبیین پدیده‌های پیچیده اجتماعی از داده‌های کیفی نظیر داده‌های حاصله از مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مستندات، پرسشنامه و ... استفاده می‌کند.

در این روش برای دیدگاه های افراد مورد تحقیق ارزش قایل می‌شوند، محقق و تحقیق شونده با یکدیگر در رابطه متقابل در نظر گرفته می‌شوند، محقق هم به توصیف می‌پردازد و هم تبیین و برای گردآوری داده به گفته‌ها و رفتارهای قابل مشاهده افراد تکیه می کند.

از ویژگیهای روش تحقیق کیفی می توان استفاده از داده‌های کیفی، توجه عمده به پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی، تاکید بر رابطه متقابل میان محقق و مورد تحقیق را نام برد.

اهم سرفصل‌های مطالب دوره شامل، اصول نظری روش کیفی (اصولی که  باید مراعات شود)، ویژگی های روش کیفی، (ویژگی های کاربردی)، شیوه عمل در کاربری روش کیفی (شیوه ای که باید اتخاذ کنم) و ارائه گزارش تحقیق (چگونه باید بنویسم) است.

مدرس این کارگاه دکتر سید بیوک‌ محمدی‌ (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) است. وی مولف کتاب «درآمدی بر روش تحقیق کیفی» و مترجم کتاب « اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها » است.

مدت زمان دوره یک جلسه ۴ ساعته در روز سه شنبه ۲۶ آبان ۹۴ است. داوطلبان تا ۲۰ آبان می توانند در این دوره ثبت نام کنند.

به شرکت کنندگان گواهی­نامه علمی و رسمی شرکت در دوره آموزشی ارائه خواهد شد که قابل ترجمه و مورد تایید وزارت علوم, تحقیقات و فناوری است.

هزینه ثبت نام در این دوره ۶۰ هزار تومان است که این مبلغ برای دانشجویان و اعضای هیات علمی ۵۰ هزار تومان بوده و ثبت نام گروهی شامل تخفیف است.

علاقمندان با مراجعه به سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگ ثبت نام را تکمیل و همراه با مدارک مورد نیاز به مرکز آموزش­های کاربردی و تخصصی آزاد پژوهشگاه تحویل دهند و یا اسکن مدارک مذکور را به نشانی اینترنتی ارسال کنند. ارائه اصل فیش بانکی الزامی است.

نظر شما