شناسهٔ خبر: 39959 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زبان های سامی قدیم آموزش داده می شوند

دوره های آموزشی «زبان های سامی قدیم؛ خواندن و فهمیدن دو کتاب عهد عتیق و جدید» در دو ترم تحصیلی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مرکز آموزش­های کاربردی و تخصصی آزاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی این دوره های آموزشی را طبق برنامه درسی برگزار می کند. مقرر شده است افزون بر آموزش قواعد زبان، متن عهد عتیق قرائت و آیات آن تجزیه و بررسی شوند.

اهم سرفصل‌های مطالب ترم اول شامل حروف الفبا به همراه معانی حروف، آموزش نگارش حروف، حروف صامت، حروف صدادار، تلفظ‌های پرحجم، مصوت‌ها، افعال و اعداد، آموزش نگارش کلمات و نام اشخاص و مکانهایی که در عهد عتیق بودند، هجاهای باز و بسته، نوشتن جملات اسمیه، اسامی نشانه‌های قرائت و وقف، آوانگاری و خواندن آیات عهد عتیق و ترجمه آیات عهد عتیق از عبری به فارسی است.

اهم سرفصل‌های مطالب ترم دوم شامل خواندن بخشهایی از سفر پیدایش به زبان اصلی، آموزش نکات دستوری در حین خواندن عهد عتیق، فعل ماضی، فعل مضارع، تبدیل فعل مضارع از مفرد مذکر به مونث، فعل امر، فعل آینده، افعال ناقص، افعال در حالت جمع مذکر، اسم اشاره، اسم موصول، جمع مونث، فعل اجوف، وزن افعال، مفعول مطلق، فعل نهی است.

همچنین اتمام تدریس دستور زبان و مواردی که در ترم اول بیان نشد، مشترکات دستوری و واژگانی در زبانهای سامی، استخراج سیره پیامبران در عهد عتیق و قران کریم از دیگر مطالب ترم دوم است. در هر جلسه بخشهای نسبتا آسان تورات خوانده می شود و دانشجویان باید این مطالب را خوانده و ترجمه کنند.

فهم درست دو کتاب عهد عتیق و عهد جدید آشنایی با زبان اصلی این دو کتاب است. 

شرکت در این دوره برای افرادی که در حوزه ادیان مطالعه و تحصیل می کنند، کسانی که در حوزه علوم قرآنی تحصیل و یا مشغول نوشتن رساله هستند، اساتید و دانشجویان شاغل به تحصیل و پژوهشگران حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، رشته تاریخ ادیان، مذاهب و تاریخ اسلام و پژوهش­گران سیره انبیاء، برای شناخت بهتر تاریخ پیش از اسلام ایران و نیز نقش زبان عبری ضروری است.

مدت زمان ترم اول ۲۴ جلسه ۲ ساعته در روزهای چهار‌شنبه‌ است و دوره از ۲۷ آبان ۹۴ آغاز می شود. مدت زمان ترم دوم ۱۳ جلسه ۲ ساعته در روزهای شنبه است و دوره از ۳۰ آبان ۹۴ آغاز می شود به شرکت کنندگان گواهی­نامه علمی و رسمی شرکت در دوره آموزشی ارائه خواهد شد. این گواهی­نامه قابل ترجمه و مورد تایید وزارت علوم, تحقیقات و فناوری است.

هزینه ثبت نام برای ترم اول تحصیلی دوره ۳۵۰ هزار تومان است و دانشجویان و اعضای هیات علمی می توانند مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای هر دوره پرداخت کنند. هزینه ثبت نام برای ترم دوم تحصیلی دوره ۲۵۰ هزار تومان است و دانشجویان و اعضای هیات علمی می توانند مبلغ ۲۰۰ هزار تومان برای هر دوره پرداخت کنند. ثبت نام گروهی شامل تخفیف است.

مدرس این کارگاه دکتر حیدر بوذرجمهر (عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام) است که زبان های عبری و سریانی را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تدریس می­ کنند.

وی در طول اقامت ۱۵ ساله در کشور لبنان، زبان عبری را به مدت سه سال در دانشگاه آمریکایی بیروت نزد استاد منیر بعلبکی استاد برجسته و صاحب تالیفاتی در این زمینه گذرانده و زبان سریانی را حدود دو سال و نیم نزد جورج صلیبا اسقف سریانی های لبنان و انطاکیه خوانده است.

علاقمندان با مراجعه به سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگ ثبت نام را تکمیل و همراه با مدارک مورد نیاز به مرکز آموزش­های کاربردی و تخصصی آزاد پژوهشگاه تحویل دهند و یا اسکن مدارک مذکور را به نشانی اینترنتی ارسال کنند. ارائه اصل فیش بانکی الزامی است.

نظر شما