شناسهٔ خبر: 39961 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

قرة­العین: زندگی، عقیده و مرگ

قرت العین از ویژگی‌های این کتاب، تحلیل و جمع‌بندی نهایی است که با عنوان «سخن پایانی» در آخر سرگذشت قرةالعین به چاپ رسیده است.

قرة­العین: زندگی، عقیده و مرگ

مهدی نورمحمدی

ناشر: انتشارات علمی

تعداد صفحات: ۲۷۴ صفحه

قیمت: ۳۵۰۰۰ تومان

 

یکی از شخصیت­های تاریخی که تا کنون چهرۀ واقعی او به درستی شناخته نشده، ام­السلمۀ برغانی ملقب به طاهرۀ قرة­العین است. شگفت­­‌انگیز است که در مورد بسیاری از وقایع سرگذشت وی و از جمله: نام حقیقی، تاریخ تولد، چگونگی ایمان آوردن به باب، تاریخ عزیمت به کربلا، چگونگی کشته شدن و محل دفن وی دانسته­‌های روشنی وجود ندارد و منابع موجود، اطلاعات یکسانی را در این خصوص ارائه ننموده‌­اند که همین مسئله، باعث شده است چهرۀ واقعی او بیشتر در غبار ابهام‌­ها، افسانه­‌ها و دروغ­‌ها پنهان گردد.

با توجه به این که تا کنون تحقیق جامع و عاری از تعصبی که دربرگیرندۀ تمامی وقایعِ سرگذشت این شخص باشد انجام نشده است، نگارنده بر آن شده است با بهره­‌گیری از کتب تاریخی (موافق و مخالف) و اسناد نویافته، چهرۀ واقعی او را ترسیم نماید.

در این کتاب که کامل­ترین و جامع­ترین اثر در خصوص قرة­العین محسوب می‌­شود، علاوه بر شرح حال، اشعار وی نیز به چاپ رسیده و با توجه به اسناد متقن اثبات گردیده که شعر «گر به تو افتدم نظر چهره به چهره رو به رو» به طور قطع و یقین از طاهرای کاشی است و سرودۀ طاهرۀ قرة­العین نمی­‌باشد.

همچنین با دلایل غیر قابل انکار ثابت گردیده است که نقاشی‌­ای که مادام دیولافوآ در کتاب خود به چاپ رسانده، به طور قطع و یقین، تصویر قرة­العین نیست، چون دیولافوآ ۳۰ سال بعد از کشته شدن قرة­العین وارد ایران شده و نقاشی یاد شده به هیچ وجه نمی‌­تواند مربوط به قرة­العین باشد.

از ویژگی­‌های این کتاب، تحلیل و جمع­‌بندی نهایی است که با عنوان «سخن پایانی» در آخر سرگذشت قرة­العین به چاپ رسیده است. یکی از موارد مهم این نتیجه­‌گیری، اثبات وابسته نبودن او به بهائیت است که این موضوع، به شدت مورد بهره­‌برداری تبلیغاتی این آیین ساختگی قرار دارد.

 

نظر شما