شناسهٔ خبر: 40031 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بدون فلسفه نه دانشگاه واقعی داریم نه دانشجو و دانشمند

باید روزی فرا برسد که جامعه ما متوجه شود بدون فلسفه ما نه دانشگاه به معنای واقعی آن را داریم و نه دانشجو و پژوهشگر و اندیشمند و دانشمند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه ایران در پاسخ به این سوال که چگونه می توان روحیه فلسفه، تفکر و پرسش گری را در جانِ جامعه نهادینه کرد و افراد به گونه ای تربیت شوند که در برابر هر گونه پدیده و مساله ای تسلیم نشده و در خصوص آن تامل و تدبر داشته باشند، اظهار کرد: برای رسیدن به این مطلوب، اهمیت رشته فلسفه را باید همه بدانند به دلیل این که از لحاظ آموزشی و تعلیم و تربیت اولین سخن متعلق و از آنِ فلسفه است.

وی در ادامه با تاکید بر این که هیچ رشته درسی با فلسفه برابری نمی کند، تصریح کرد: باید روزی فرا برسد که جامعه ما متوجه شود بدون فلسفه ما نه دانشگاه به معنای واقعی آن را داریم و نه دانشجو و پژوهشگر و اندیشمند و دانشمند.

مجتهدی در توضیح این سخن خود گفت: البته منظور از این که ما بدون فلسفه دانشگاه و دانشجو و اندیشمند و دانشمند به معنای واقعی کلمه نداریم، دانشجویِ فلسفه نیست، بلکه مقصود آن است که حضورِ خودِ فلسفه در دانشگاه ها و جامعه برای داشتن افراد و دانشجویانی متفکر و اندیشمند ضروری است لذا بدون حضور فلسفه نمی توان روحیه اندیشه روزی و پرسش گری را در جامعه نهادینه کرد.

گفتنی است کریم مجتهدی از چهره های برجسته فلسفه و استاد فلسفه در دانشگاه تهران است. او سهم به‌سزایی در رشد پژوهش‌های فلسفی در ایران داشته‌است. مجتهدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز بوده و در همایش چهره‌های ماندگار ایران به عنوان چهره ماندگار فلسفه انتخاب شده‌ است. فلسفه نقادی کانت، فلسفه در قرون وسطی، فلسفه تاریخ، دکارت و فلسفه او، پدیدارشناسی روح بر حسب نظر هگل، دونس اسکوتوس و کانت به روایت هیدگر، سیدجمال‌الدین اسدآبادی و تفکر جدید و فلسفه و تجدد، از جمله آثار مجتهدی است.

نظر شما