شناسهٔ خبر: 40036 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ممیزی 8000 رشته محل دانشگاه آزاد تا پایان آبان

معاون سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ممیزی رشته محل‌های این دانشگاه گفت: ارزیابی و ممیزی 8000 رشته محل دانشگاه آزاد تا آخر آبان ماه به پایان می‌رسد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر مجتبی علوی فاضل در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه مطبوعات برگزار شد  گفت اشاره به ممیزی رشته ها توسط دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی فعالیتی بی نظیر در ممیزی و ارزیابی رشته‌های تحصیلات تکمیلی آغاز کرده است. زیرا این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه مردمی باید توجه به داوطلبان و مردم را در سرلوحه کار خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه دانشگاه آزاد اسلامی اعتماد مردم به این دانشگاه است، افزود: در این راستا بر اساس یک تقاضای اجتماعی و بر اساس اسناد بالادستی نظام از جمله سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد از سال 93 آغاز شد و این فرایند بر اساس توانایی دانشگاه و استانداردهای آموزشی ادامه دارد.

خود ارزیابی دانشگاه آزاد دردستورکار

معاون سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خود ارزیابی دانشگاه آزاد از طریق بررسی دقیق وضعیت رشته‌های این دانشگاه در دستور کار است. باتوجه به چابکی اداری در دانشگاه آزاد از اواخر مهرماه فرایند ممیزی، ارزیابی و پایش همه رشته‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی آغاز شده و تا کنون 25 استان کشور مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

دکتر علوی فاضل در مورد شاخص‌های ارزیابی توضیح داد: اهم شاخص‌های ارزیابی، تعداد اعضای هیئت علمی مورد نیاز برای رشته در همه واحدهای دانشگاه آزاد است. امیدواریم نتایج ارزیابی‌ها چراغ راه توسعه دانشگاه باشد و اگر نقص و کاستی وجود دارد برنامه‌ای برای جذب هیئت علمی برای رفع نقایص برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 95 واحدهای دانشگاه آزاد بودجه لازم برای تامین استانداردهای مورد نیاز پیش بینی شده است، افزود: در 31 استان کشور باید حدود 8000 رشته محل تحصیلات تکمیلی مورد ارزیابی قرار بگیرد که تا امروز در 25 استان نزدیک 6500 رشته محل مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

معاون سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برای ارزیابی مذکور تیمی متشکل از هشت نفر از کارشناسان خبره آموزشی تشکیل شده است. هر رشته محل از یک پرونده تشکیل شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. تا آخر آبان ماه همه 8000 رشته محل‌ با دقت مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه با توجه به نتایج ارزیابی‌ها، رشته‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند توضیح داد: دسته اول رشته‌هایی هستند که شرایط ایده آل را دارند که اغلب رشته‌های بررسی شده واجد این شرایط هستند. دسته دوم شامل رشته‌هایی می‌شوند که شرایط لازم را دارند اما باید با جذب هیئت علمی به شرایط ایده آل برسند و دسته سوم رشته‌هایی هستند که عضو هیئت علمی مرتبط را دارند اما لازم است در یک برنامه شش ماهه به شرایط ایده آل برسند.

معاون سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته تا کنون واحدهای دانشگاه آزاد در ارائه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی از نظر برگزاری دوره‌ها مشکل ندارند و در هر رشته در مقطع کارشناسی ارشد سه استاد و در مقطع دکترای تخصصی پنج استاد با دانشگاه آزاد همکاری می‌کند. رعایت این حداقل‌ها از ابتدا مورد تاکید دانشگاه بوده و واحدها در این زمینه زحمت زیادی می‌کشند تا نقایص را برطرف کنند.

دانشگاه آزاد با وزارت علوم همسو و هماهنگ است

دکتر علوی فاضل در ادامه با تاکید بر اینکه همه پذیرش‌های دانشگاه آزاد در گذشته و حال با هماهنگی وزارت علوم صورت گرفته و در گروه علوم پزشکی با هماهنگی وزارت بهداشت صورت گرفته است افزود: بر اساس مفاد نامه 99.518، 27 مرداد 94 که به امضای وزیر علوم و دکتر میرزاده رسیده است طبق بند 6 این صورتجلسه مدارک دانش آموختگان و دانشجویان قبل از سال تحصیلی 94-95 واحدها و پردیس‌های تجمع شده با عنوان واحد علوم تحقیقات تهران – نام واحد تجمیع شده صادر شده و همچنین در صورت استعلام از وزارت علوم مدارک صادر شده تایید شده است. برای همه پذیرش‌های دانشگاه‌ آزاد مجوز پذیرش دکترای سال قبل پیش از پذیرش دانشجو در 17 شهریور در جلسه‌ای که در دفتر سرپرست وقت وزارت علوم تشکیل شد تعداد کل پذیرش دانشجوی دوره دکتری در نیم سال اول 93-94، 12 هزار نفر تعیین می‌شود. این امر در تاریخ 17 شهریور 93 مشخص شده است و بعد از فرایند پذیرش دانشجو در تاریخ 18 آبان سال 93 مجددا در دفتر سرپرست وقت وزارت علوم با توجه به بند یک صورت جلسه تاریخ 17 شهریور مجددا پذیرش 12 هزار نفری دانشجوی دکتری و ارشد مورد تایید طرفین قرار می‌گیرد.

 

دانشگاه آزاد هیچ رشته بدون مجوزی ندارد

 

در ادامه با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین موجود مدارک فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد رسمی و مورد تاکید است افزود: هیچ کس حق خدشه وارد کردن به مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد را ندارد و دانشجویان و فارغ التحصیلان به دانشگاه اعتماد کامل داشته باشند. همچنین هیچ رشته بدون مجوزی در این دانشگاه وجود ندارد.

علوی فاضل با اشاره به فرایند بررسی رشته‌ها در وزارت علوم اظهار کرد: بررسی رشته‌ها در دفتر گسترش وزارت علوم با توان بسیار محدود انجام می‌شود و این دفتر توان بررسی حجم بالای تقاضا در دانشگاه‌های کشور را ندارد. به نحوی که تا سال 93 بیش از 3000 رشته محل دانشگاه آزاد، بیش از دو سال در دفتر گسترش وزارت علوم در انتظار بررسی بودند.

وی ادامه داد:‌ اگر یک ساختار قانونی ایجاد می‌کنیم که اعتبار بخشی انجام دهد باید این ساختار متناسب با تقاضاهایی باشد که به آن ارجاع داده می‌شود. از ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد این دانشگاه در زمینه تصویب رشته‌ها با کم مهری مواجه بوده است که دلیل این امر عدم اعتماد به بخش غیر دولتی در کشور و وجود رقبای فراوان و ذینفع در توسعه آموزش عالی است. تقاضای دانشگاه آزاد این است که یک نگاه عدالت محور بر آموزش عالی حاکم شود و از آپارتاید آموزشی خودداری شود.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد در 34 سال گذشته با کم مهری مواجه بوده است افزود: همواره در مورد دانشگاه آزاد با استانداردهای دو گانه برخورد شده است و هیچ کس ابلاغ رئیس جمهور در مورد ارزیابی سایر دانشگاه‌های رقیب ما بوده است را جدی نگرفته و عمل نمی‌کند. فقط به بخشی عمل می‌شود که مربوط به نظارت دانشگاه آزاد است. جا دارد تشکر کنم از وزرای مختلف و سرپرستان وزارت علوم و تاکید کنم که مسیر دانشگاه آزاد با وزارت علوم هم جهت است.

علوی فاضل با تاکید بر اینکه در حال حاضر بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد همکاری خوبی وجود دارد، افزود: بر اساس مصوبه دومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجویان کشور که به ریاست وزارت علوم برگزار شد، اعتبار مدارک فارغ التحصیلان دوره‌های با آزمون و بدون آزمون در کشور یکسان است و لفظ با آزمون و بدون آزمون در مدارک فارغ التحصیلان ذکر نمی‌شود.

وی ادامه داد: همچنین همه امتیازاتی که برای دانشجویانی که با آزمون تحصیل کرده‌اند از قبیل معافیت تحصیلی، وام، خوابگاه‌ها، ادامه تحصیل ممتازین در مقاطع بالاتر با دانشجویان بدون آزمون یکسان است.

وی ادامه داد: آزمون فیلتری بود که زمانی کارایی داشت که تناسب بین تقاضا و پذیرش وجود نداشت. اکنون که این تقاضا بر اثر افزایش دانشگاه‌ها و کاهش متقاضیان و افزایش تقاضا برای تحصیلات تکمیلی به وجود آمده فیلتر آزمون رفع شده و سوابق تحصیلی جایگزین آن شده است. در حال حاضر در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد 97 درصد رشته محلها بدون آزمون دانشجو پذیرش می‌کنند.

نیم میلیون صندلی خالی در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد

معاون سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از وجود 500 هزار صندلی خالی در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: برای این 500 هزار صندلی خالی، استاد،‌ فضای آموزشی و سایر امکانات در نظر گرفته شده بود که اکنون بلااستفاده مانده است. به همین دلیل قصد داریم بخشی از این ظرفیت خالی را توسط تحصیلات تکمیلی جبران کنیم.

 

علوی فاضل با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد توان و زیر ساخت‌های لازم برای توسعه تحصیلات تکمیلی را دارد، گفت: دانشگاه آزاد دارای بیش از 4000 رشته محل است و این صندلی‌های خالی بیشتر در علوم پایه، شیمی، فیزیک، ریاضی، منابع طبیعی و کشاورزی، ‌تاریخ و ‌جغرافیا و بیشترین تقاضا در گروه علوم پزشکی و هنر است.

جذب سالانه 5000 عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد

 

 

وی در ادامه با اشاره به برنامه پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب هیئت علمی گفت: جذب هیئت علمی در همه جلساتی که برگزار می‌شود از موضوعات مورد تاکید رییس دانشگاه آزاد است. دانشگاه آزاد سالیانه 5000 عضو هیئت علمی با مدرک دکترا را استخدام می‌کند که این امر از یک طرف اشتغال زا بوده و از طرف دیگر نیاز دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی را برطرف می‌کند.

 

دانشگاه آزاد اولین مشتری فارغ التحصیلان دکتری تخصصی

 

معاون سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این دانشگاه اولین مشتری فارغ التحصیلان دکتری تخصصی است گفت: دانشگاه آزاد در برخی از رشته‌ها دانشجویان دکتری را بورسیه می‌کند و یا هزینه‌های تحصیلی برخی از آنها را تامین می‌کند و همچنین افرادی که در مقطع کاردانی یا کارشناسی تدریس می‌کنند را به استخدام خود در می‌آورد.

افرادی که در مقطع دکترا تحصیل کرده و اکنون فارغ التحصیل شده‌اند به محض مراجعه به واحدهای دانشگاه آزاد، بلافاصله استخدام می‌شوند و بعد از استخدام مراحل جذب آنها طی می‌شود.

علوی فاضل با بیان اینکه فرایند جذب هیئت علمی در دانشگاه آزاد کاهش یافته است، گفت: فرایند جذب هیئت علمی طولانی بود که با همکاری هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی این فرایند به140 روز کاهش یافت.

وی با بیان اینکه برنامه پنج ساله جذب هیئت علمی در دانشگاه آزاد از سال 92 آغاز شده است گفت: قرار است در این برنامه پنج ساله 25 هزار نفر جذب شوند.

معاون سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور در این دانشگاه گفت: دکترای پژوهش محور با استقبال خوبی مواجه شد. در دور اول حدود 1000 نفر بعد از انجام مصاحبه و ارزیابی‌های لازم و دارا بودن شرط معدل 18 برای رشته های علوم انسانی و معدل 17 برای سایر گروه‌ها ثبت نام کردند و امیدواریم این دوره به 1000 طرح سفارشی بخش صنعت و خدمات در قالب تز دکترا پاسخ دهد و مشکلات جامعه را حل کند.

نظر شما