شناسهٔ خبر: 40044 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آشنایی کشورهای غرب آسیا با دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب های ایران

کشورهای غرب آسیا و اعضای اتحادیه جهانی حفاظت در هشتمین نشست منطقه ای این اتحادیه جهانی حفاظت در اردن با دستاوردها و اقدامات طرح حفاظت از تالاب های ایران آشنا شدند.

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از ایرنا ؛ محسن سلیمانی روزبهانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران دراین باره گفت: طرح حفاظت از تالاب های ایران با شرکت در هشتمین نشست منطقه ای اتحادیه جهانی حفاظت علاوه بر ارایه و آشنایی کشورهای عضو با رویکرد زیست بومی، فعالیت ها و اقدامات انجام شده در زمینه حفاظت، مدیریت و احیای تالاب های کشور را در نمایشگاه این نشست ارایه کرد.
وی افزود: مرکز منطقه ای اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) کشورهای غرب آسیا در کشور اردن قرار دارد و دو سال یکبار نشست منطقه ای را با دعوت از کشورهای عضو برگزار می کند.
سلیمانی ادامه داد: در هشتمین نشست این مرکز از طرح حفاظت از تالاب های ایران نیز برای حضور در این مراسم دعوت شد که این فرصت مناسبی برای ارایه دستاوردهای این طرح بود که این کار نیز انجام شد.
وی به رویکرد زیست بومی این نشست اشاره کرد و گفت: رویکرد فوق به عنوان رویکرد مشارکتی مورد توجه اعضای کشورهای شرکت کننده در نشست قرار گرفت. 
سلیمانی روزبهانی افزود: در حاشیه این نشست نمایشگاهی با موضوع حکمرانی محیط زیستی برگزار شد که ضمن ارائه دستاوردهای طرح، مجموعه اقدامات و فعالیت های طرح برای بازدید کنندگان تبیین و آنها از نزدیک با انتشارات و خروجی های طرح در پایلوت های مختلف آشنا شدند. 
وی تصریح کرد: ارایه این اقدامات علاوه بر نشان دادن فعالیت های جمهوری اسلامی در زمینه حفاظت از محیط زیست به خصوص تالاب ها راه را برای اقدامات مشترک حفاظتی با کشورهای همسایه هموار می کند. 
هشتمین نشست منطقه ای IUCN ۹ نوامبر با حضور کشورهای عضور در شهر امان کشور اردن آغاز و تا ۱۳ نوامبر ادامه دارد.
*** طرح حفاظت از تالاب های ایران 
طرحی بین المللی است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان هماهنگ کننده ملی آن را با حمایت برنامه عمران ملل متحد ( UNDP ) و تسهالات جهانی محیط زیست (GEF) اجرا می کند.
ایده طرح حفاظت از تالاب های ایران با احساس نیاز سازمان حفاظت محیط زیست به تغییر نگرش در زمینه مدیریت زیست بوم های تالابی و با هدف بسط و گسترش مدیریت جامع زیست بومی در اکوسیستم های تالابی شکل گرفت.
مجریان این طرح معتقدند اگر تصمیم گیران و جوامع محلی از ارزش ها و فواید مناطق حفاظت شده تالابی آگاه شوند و در فرایند مدیریت اکوسیستم های تالابی سهیم شوند، از مدیریت پایدار این زیست بوم های ارزشمند حمایت خواهند کرد.
*** تالاب های ایران 
حدود ۲۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸۴ تالاب دارای اهمیت است و از این بین ۲۴ تالاب بین المللی هستند و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارند. 
ورود فاضلاب های خانگی، صنعتی، سموم شیمیایی و برداشت بی رویه از منابع بالادستی تالاب ها تهدیداتی است که این حوضه های آبی را تهدید می کند. 
اکنون تالاب های شورگل، یادگارلو، انزلی، شادگان، خورموسی، نیریز، پریشان، ارومیه، کمیجان و هامون برخی تالاب هایی هستند که در معرض خطر تغییرات اکولوژیکی قرار دارند و به همین دلیل در فهرست مونترال قرار گرفته اند. 
تالاب هایی که در شرایط بد زیست محیطی قرار دارند، در فهرست مونترال که کنوانسیونی در مورد حفاظت از تالاب ها است، قرار می گیرند.

نظر شما