شناسهٔ خبر: 40045 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیدی که مردم کشمیر را مسلمان کرد

میر سیدعلی همدانی از عارفان و دانشمندان قرن هشتم هجری (14 میلادی) و از مبلغان اسلام، نقش بسزایی در گسترش اسلام، زبان و ادبیات فارسی در کشمیر هند و پاکستان داشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛  از خاک همدان عارفانی برخاسته اند که آوازه آنها از هگمتانه فراتر رفته و اشتهار و شهرت فرا ملی یافته اند که برای نمونه می توان عالمان و اندیشمندانی همچون باباطاهر، عین القضات و میر سیدعلی همدانی را ذکر کرد. 
میر سید علی همدانی عارف و عالم برجسته ایرانی در ۱۲ رجب ۷۱۴ قمری در شهر همدان دیده به جهان گشود و در دوران کودکی و نوجوانی زیر نظر دایی خود به تحصیل علم، مطالعه و فراگیری علوم متداول روز پرداخت. 
وی در بین عارفان و دانشمندان عصر خود القاب گوناگونی کسب کرد به گونه ای که فضلا و دانشمندان او را 'سلطان العارفین'، مردم کشمیر وی را بانی اسلام 'علی ثانی' و دوستدارنش او را 'شاه همدان' لقب داده اند و در تاجیکستان نیز به 'حضرت امیرجان' مشهور است. 
عمده محققان در خصوص علت سفر این عارف نامدار از همدان به کولاب تاجیکستان اتفاق نظر دارند به گونه ای که زیارت میر سید 'حسن شاه خاموش' را عامل حضور این شخصیت در کولاب ذکر کرده اند. 
میر سیدعلی همدانی در طول زندگی خود به شبه قاره هند و پاکستان، ماورالنهر، شام و سرزمین های عربی سفر کرده و در این مناطق به فعالیت های گوناگون دینی و فرهنگی پرداخت. 
نفوذ علمی و روحانی میر سید علی همدانی بر مردم دیار کشمیر و تبلیغ دین مبین اسلام در این دیار موجب گرایش اهالی این منطقه به سمت اسلام و به دنبال آن تبدیل معابد به مساجد شد. 
ارادت بی حد و حساب مردم کشمیر به این عالم فرهیخته باعث رواج زبان فارسی در منطقه کشمیر شد به گونه ای که این منطقه لقب 'ایران صغیر' را از آن خود کرد. 
تلاش های میر سید علی همدانی و ۷۰۰ تن از شاگردان او برای تبلیغ دین مبین اسلام در منطقه کشمیر تا بدانجا پیش رفت که سازمان تبلیغی توسط وی تاسیس شد و با آموزش مبلغان دینی آنها را برای ترویج و معرفی دین مبین اسلام به مناطق مختلف گسیل داشت.
پس از آن با افزوده شدن به مشتاقان به مکتب اسلام مدرسه القران با پیشنهاد شاه همدان راه اندازی شد و عارفان و طالبان علم در این مدسه اقدام به تلمذ علم در محضر سید همدانی کردند. 
با توجه به عدالت محور بودن دین مبین اسلام میر سید علی همدانی در سفر به مناطق مختلف، حکمرانان را بر رعایت عدل و انصاف در گفتار و کردار دعوت و تشویق می کرد. 
آثار شاخص و ارزشمندی نظیر 'ذخیرة الملوک'، 'منهاج العارفین'، 'آداب المشایخ'، 'دوایرالقلوب'، 'رساله قدسیه' و 'رساله درویشیه' از این عالم فرهیخته بر جای مانده است. 
سید همدانی در ذیحجه ۷۸۶ هجری قمری در شهر 'کنر' افغانستان کنونی دار فانی را وداع گفت سپس پیکر مطهر وی به منطقه 'ختلان' تاجیکستان منتقل شد و در مدرسه ای که این شخصیت در زمان حیات در شهر کولاب تاجیکستان بنا نهاده بود به خاک سپرده شد. 
هم اکنون نیز شاه همدان در تاجیکستان مورد احترام مردم است و در نزد اصحاب هنر و فرهنگ از جایگاه ممتازی برخوردار است تاجایی که بر روی اسکناس های تاجیکستان تصویر و اشعار زیبای وی درباره دعوت انسان ها به محبت و مهربانی و دعوت به صلح و برادری نقش بسته است. 
به دنبال ثبت سه نفر از شخصیت ها و مشاهیر برجسته ایران شامل نجم الدین کبری (هشتصدمین سال زندگی فعال عارف بزرگ اخلاق و عرفان ایران زمین)، فخرالدین عراقی (هشتصدمین سال تولد شاعر و ادیب پرآوازه ایرانی)، عبدالقادر مراغه ای (ششصدمین سال زندگی فعال اولین ردیف نویس موسیقی اصیل ایرانی) در فهرست جهانی یونسکو برای دوره دوساله ۲۰۱۵-۲۰۱۴ میلادی، چهارمین شخصیت ایرانی به نام میر سیدعلی همدانی به مناسبت هفتصدمین سال تولد شاعر، ادیب و عارف بزرگ ایرانی نیز واجد ثبت در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی یونسکو برای این دوره شد. 
میرسیدعلی همدانی در کتاب ارزشمند خود با نام 'ذخیرة الملوک' نوعی دستورالعمل صلح و توسعه، نیکی و ریشه کن کردن خشونت را به حاکمان و پادشاهان توصیه می کند، همان هدفی که سازمان جهانی یونسکو همواره بر آن تاکید دارد. 
همایش گرامیداشت هفتصدمین سال تولد عارف بزرگ میر سیدعلی همدانی بیستم آبان ۹۴ با حضور آیت الله احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی از چهره های علمی و فرهنگی چهار کشور جهان آغاز می شود. 
رونمایی از تندیس میر سیدعلی همدانی در بلوار ارم، نامگذاری یک خیابان در محدوده میدان هگمتانه به نام این چهره علمی و رونمایی از کتاب میر سیدعلی همدانی از برنامه های این همایش است. 
همایش بین المللی میر سیدعلی همدانی از امروز چهارشنبه ۲۰ آبان به مدت دو روز در همدان برگزار می شود. 

نظر شما