شناسهٔ خبر: 40051 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تمدن غرب انسان امروز را خشک کرده است/ اربعین را به عالم عرضه کنیم

عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش ملی «ظرفیت های فرهنگی و تمدنی اربعین» گفت: آزادی، حرمت انسانی و محبت در تمدن غراب سراب است و تمدن غرب انسان امروز را خشک کرده است. باید اربعین را به عالم عرضه کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیت الله حائری شیرازی در همایش ملی «ظرفیت های فرهنگی و تمدنی اربعین» با اشاره به اینکه خیلی دیر به فکر معرفی ظرفیت های اربعین افتاده ایم، گفت: برای معرفی ظرفیت های اربعین زودتر از اینها باید دست به کار می شدیم و این از مظلومیت اسلام و کم کاری مسلمانان است. اسلام همه چیز دارد ولی نحوه عرضه کردن آن کم است. اسلام بهترین مواد اولیه را دارد ولی رقیب آن مواد اولیه ضایعاتی و بی کیفیت دارد ولی با همان مواد کهنه یک محصول خوب و با کیفیت ارائه می دهد. مثل کسی که گندم خوب دارد ولی از آن نان درست نمی کند و آن را خام سر سفره می گذارد ولی رقیبان اسلام از گندم های فاسدی که دارند نان خوشمزه درست می کنند و سر سفره می گذارند. مهمانان هم نان فاسد را می خورند ولی گندم مصرف نشده می ماند. اینها همه به مظلومیت اسلام بر می گردد.

عضو مجلس خبرگان افزود: مسلمانان نتوانستند از اسلام علم خارج کنند. علوم تربیتی، اقتصاد و مدیریت به دست بیاورند. نتیجه اینکه حتی خود مسلمانان هم از جهان غیر اسلام تغذیه می کنند. امروزه کسانی که هیچ اطلاعی از هویت انسان ندارند، در عالم اقتصاد تربیت و سیاست نیرو عرضه می کنند. اینها بشر را به آب دعوت کردند اما سراب تحویل دادند. آب حیات زندگی مجموعه ای از امنیت، عدالت، آزادی، حرمت انسانی و محبت است. حالا ببینید انسان امروز کدام یک از اینها را دارد؟ هیچ کدام. مگر عصر حجر به عنوان عقب مانده ترین دوران به حساب نمی آید؟ غربی ها می گفتند در آن زمان امنیت نبود و ما می خواهیم امنیت بیاوریم ولی به کجا رسیدیم؟ با علم به چه امنیتی رسیدیم؟ مگر غیر از این است که امروز همان قلوه سنگ عصر حجر به کلاهک هسته ای تبدیل شده است؟ در گذشته فقط تعدادی افراد کشته می شدند و امروز شهرهای بزرگ از بین می رود.

حائری شیرازی با اشاره به ویژگی بازدارندگی علم گفت: علم می تواند بگوید که من فلان چیز را دارم و می توانم با آن تو را از مشکلات باز دارم ولی دین علاوه بر اینکه ما را از تجاوز به غیر باز می دارد از تجاوز شخص ثالث هم جلوگیری می کند. یعنی هم جلوی تجاوز به خود را می گیرد هم جلوی تجاوز به غیر و هم تجاوز غیر به غیر، نتیجه اش هم آرامش می شود. دوره فعلی دوره وحشت است. همین سازمان ملل هم که گل سرسبد کشورهای غربی است هرجایی که حرف از عدالت زده نشان داده که عدالتش سراب است. آزادی، حرمت انسانی و محبتش هم سراب است.

حائری شیرازی در ادامه با اشاره به ارتباط بین اربعین و محبت گفت: هر ساله حدود ۲۳ میلیون نفر با پای پیاده به کربلا می روند. آن هم به کشوری که حدود ۸ سال با ما می جنگید و می بینید که امروز همین کشور دشمن بهترین دوست ما شده است. این اربعین اگر دست غرب بود از آن یک بازار بزرگ اقتصادی می ساخت ولی می بینید که عراقی ها هیچ پولی بابت خدماتی که می دهند دریافت نمی کنند. در حالی که اگر می خواستند می توانستند هر چیزی را به شما ۱۰ برابر بفروشند. خواهش من از شما این است که اربعین را به عالم عرضه کنید و ارائه دهید. من حتی از تلویزیون هم ندیده ام که این همه میزان محبت عراقی ها را به زائرین نشان دهد و سوالم از شما این است که ما چرا آن قدر بی حالیم و ناتوانی می کنیم. این همه فیلم با هزینه های زیاد با تکلف و تصنعی ساخته می شود ولی یک فیلم با موضوع پیاده روی اربعین ساخته نمی شود در حالی که هم صحنه این فیلم آماده است و هم قهرمانان آن.

حائری شیرازی با تاکید بر اینکه باید خود انتقادی را تقویت کنیم گفت: همه ما باید تلاش کنیم که خود انتقادی داشته باشیم مگر ما معصومیم که همیشه عیب دیگران را بگوییم؟ چرا هیچکس بر علیه خودش مقاله نمی نویسد و عیب هایش را نمی گوید؟ خود بنده در سایت شخصی ام چندین مقاله دارم که خودم را انتقاد کردم.

وی در پایان اضافه کرد: فلسفه وجودی آدم محبت است و ما این محبت را در پیاده روی عظیم کربلا می بینیم. حتی کسانی که در خانه هایشان چیزی هم ندارند افراد را به خانه هایشان دعوت می کنند تا آنها را مشت مال بدهند. تمدن غرب، انسان امروز را خشک کرده است و همه جا فقط دشمنی است، پس دوستی کجاست؟ نهال دوستی بنشان نهال دشمنی برکن. اگر می خواهید نهال دوستی بنشانید اربعین را به عنوان پرچم کشتی تمدن اسلامی به آنها نشان دهید. من نمی دانم که امروز چه بر اسلام آورده اند که از محبت و دوستی تهی شده است. کلام آخر من این است که ما که اربعین را تولید نمی کنیم حداقل آن را خوب عرضه کنیم و ارائه دهیم.

ارسال به

نظر شما