شناسهٔ خبر: 40062 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

احساس عاشورایی اسطوره ای نیست/ چگالی سنگین احساسات درمناسک اربعین

احمد رهدار، عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) در همایش ملی «ظرفیت های فرهنگی و تمدنی اربعین» گفت: اگر جریانی بتواند حس انسان ها را تسخیر کند می تواند آنها را حرکت دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اولین همایش ملی «ظرفیت های فرهنگی و تمدنی اربعین» صبح امروز، چهارشنبه ۲۰ آبان در سالن سوره حوزه هنری با حضور مسئولان و اندیشمندان برگزار شد.

در اولین پنل تخصصی این همایش حجت الاسلام و المسلمین رهدار، عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) در خصوص کاربست نظریه شور عقلانی در تحلیل ظرفیت های تمدنی مناسک اربعین حسینی سخنرانی کرد.

وی گفت: ادعای من این است که اگر یک جریان بتواند برنامه ای داشته باشد که مجموعه ویژگی های آن موجب حرکت در جهت مطلوب شود جریان درستی است. ما برای فهم جنس حرکت در جامعه انسانی باید در ساختار وجودی انسان تأمل داشته باشیم. همانطور که می بینید مجالس امام حسین(ع) بسیار شلوغ است. اگر قرار بود که همه بحث های در مراسم عزاداری امام حسین(ع) علمی و عقلی باشد تعداد زیادی از افراد خصوصاً بانوان را از دست می دادیم. بنابراین باید طرحی ریخته شود تا بیشترین دل ها و گوش ها بتوانند حرکت کنند.

رهدار افزود: مرحوم فلسفی در جایی این سوال را مطرح کردند که در جوامع انسانی حرکت افراد ناشی از چیست به عبارت دیگر عامل محرک انسان در جوامع چیست. پاسخ های متفاوتی به این سوال داده شده است ولی مرحوم فلسفی پاسخ دادند که احساس، عامل حرکت انسان در جوامع است. در مباحث فلسفه علم وقتی صحبت از ساختار وجودی انسان و نقطه عزیمتش در بدن می شود پاسخ های متفاوتی داده می شود. برخی ذهن را نقطه عزیمت می دانند و برخی قلب را اما به نظر من قلب و ذهن و قدم سه گانه خوبی برای ساختار وجودی انسان هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم ادامه داد: اگر جریانی بتواند حس انسان ها را تسخیر کند می تواند آنها را حرکت دهد. در مکتب امام حسین(ع) شور حسینی مسبوق به شعور حسینی است به همین دلیل هم یک حرکت ثمربخش اتفاق افتاده است. ما در منسک اربعین با چگالی سنگینی از احساسات مواجه هستیم.

وی در ادامه با تشریح ویژگی احساسات شرکت کنندگان در منسک اربعین گفت: احساس عاشورایی فزاینده است و استمرار دارد. حرارت عشق امام حسین(ع) در قلب رهروانش هیچگاه سرد نمی شود. شیعه هنوز تاریخ کربلا را ننوشته و به عقیده بنده نمی تواند هم بنویسد چون ما هنوز اندر خم اولین کوچه کربلا مانده ایم. هنوز گریه های ما برای کربلا تمام نشده است. شیعه هرچه راجع به کربلا نوشته روضه است، تاریخش هم از جنس گریه است.

رهدار در پایان اضافه کرد: احساس کربلایی احساسی است که فراتر از همه احساسات دنیا است. احساس کربلایی یک حس غیر فردی است، به همین دلیل هم قدرت زا است. احساس کربلایی عقلانی است و به هیچ وجه اسطوره ای نیست چون امام حسین(ع) اسطوره نیست، حجت و واقعیت است. احساس عاشورایی یک حس اخلاقی است. نسبت ما و امام حسین(ع) هم یک نسبت وجودی است. تمدن اسلامی تمدنی است که بتواند به بهترین نحو مناسک انسان ها از جمله کنگره عظیم اربعین را رقم بزند.

در پایان بخش اول همایش ملی اربعین از کتاب «مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین» که به همت مسعود معینی پور منتشر شده است، با حضور حمزه زاده، حجت الاسلام خاموشی، حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، وحید یامین پور، مسعود معینی و زینال پور رونمایی شد.

نظر شما