شناسهٔ خبر: 40077 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سه عنوان جهانی برای اصفهان کم است

«شهر اصفهان سه عنوان جهانی بسیار مهم دارد. در سال 2006 پایتخت فرهنگ جهان اسلام شد،‌ امسال به عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی مطرح شد و انشاءالله سال آینده نیز پایتخت گردشگری اسلامی در جهان می‌شود.»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان در بازدید از غرفه ایسنا در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات درباره برنامه‌های پیش رو برای این شهر به عنوان شهر خلاق در صنایع‌دستی که چندی پیش ثبت جهانی شد بیان کرد: سه عنوان برای یک شهر بسیار زیاد است و این موضوع وظیفه شهرداری و شهردار اصفهان را زیادتر می‌کند. یقین داشته باشید اصفهان نه تنها این سه عنوان، بلکه شایسته است ده‌ها عنوان دیگر را هم بگیرد. اما متاسفانه تاکنون کسب نکرده و مطمئن هستیم در آینده کسب خواهد کرد.

او افزود: در بخش صنایع‌دستی در حال حاضر از عنوانی که کسب کرده‌ایم به مراتب جلوتر هستیم، حتی اگر هیچ فعالیتی در این زمینه انجام ندهیم. در حال حاضر بسیاری از شهرهای جهان که عضو شبکه شهرهای خلاق صنایع‌دستی هستند‌ هنرهای صنایع دستی که دارند در حد انگشت‌شمار است؛ در حالیکه اصفهان 192 رشته صنایع دستی را کار می‌کند که این موضوع کمی نیست.

شهردار اصفهان بیان کرد: نکته مهمی که در شهر اصفهان وجود دارد این است که هیچ‌گاه صنایع‌دستی در آن غیرفعال نمی‌شود، زیرا هنرمندان از این طریق امرار معاش می‌کنند. در حالیکه در بسیاری از شهرهای دنیا این حرفه به صورت تفننی انجام می‌گیرد. به همین دلیل ما هیچ گاه شاهد رکود صنایع دستی در اصفهان نخواهیم بود، به شرط آنکه بازار فعلی جهانی را آماده کنیم و در این زمینه با توجه به استاندارد سازی صادراتمان را افزایش دهیم.

«جمالی‌نژاد» درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده در این حوزه برای شهر خلاق صنایع‌دستی جهان افزود: در این حوزه با دوستان‌مان در سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری در تعامل هستیم. من به عنوان شهردار اصفهان از همین‌جا اعلام آمادگی کامل از هرجهت می‌کنم تا در حوزه صنایع‌دستی هر کمکی که از دست‌مان برمی‌آید انجام دهیم. کما اینکه قرار است پارکی را با این عنوان نامگذاری کنیم و صنایع دستی اصفهان را به عنوان ابرسازه در آن داشته باشیم. همچنین از نمادهای مختلف شهر اصفهان در نقاط مختلف استفاده کنیم. حتی تصمیم داریم موزه فرش را به زودی در اصفهان راه‌اندازی کنیم.

او از راه‌اندازی موزه شهر اصفهان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: موزه شهر اصفهان به مساحت 10 هزار متر مربع تا چند روز آینده افتتاح می‌شود.

نظر شما