شناسهٔ خبر: 40082 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راوی «شهد شوکران» جایی میان آسمان و زمین است

عبدالرضا فریدزاده در مراسم رونمایی از تازه ترین کتاب نصرالله قادری گفت: در این کتاب من حس نمی‌کنم که نویسنده روی زمین ایستاده باشد بلکه او جایی میان آسمان و زمین قرار دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «شهد شوکران» نوشته نصرالله قادری با حضور نویسنده و عبدالرضا فریدزاده و همچنین دکتر یدالله وفاداری در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات رونمایی شد.

عبدالرضا فریدزاده، نویسنده و نمایشنامه نویس در این نشست در سخنانی با بیان اینکه از مطالعه این کتاب حیرت زده است، گفت: وجوه نمایشنامه‌نویسی و قصه‌نویسی آقای قادری در این کتاب به زیباترین شکل ممکن در هم تنیده شده است و نویسنده توانسته با مهارت شکل های مختلف روایت را با هم درآمیزد.

وی همچنین بی پروایی قادری در روایت و استفاده از شکل‌های خاص روایت داستانی در این کتاب را ستود و گفت: «شهد شوکران» چند پیشنهاد خوب برای نوع بیان در ادبیات مذهبی به ما ارائه می دهد، آن هم در روایتی که همه ما از ادبیات دینی می گذریم و معتقدیم توان کافی برای ارتباط برقرار کردن با ما ندارند.

فریدزاده تاکید کرد: این کتاب یک پیروزی است که به خاطر بی پروایی خاص و تجربه منحصر به فرد نویسنده اش در رفتن به سراغ موضوعاتی که کسی جرات پرداختن به آن را ندارد، خلق شده است.

این نویسنده و نمایشنامه نویس تصریح کرد: در این کتاب من حس نمی کنم که نویسنده روی زمین ایستاده باشد. به باور من او جایی میان آسمان و زمین قرار دارد و مخاطبش را خطاب می کند.

فریده زاده ادامه داد: آقای قادری در شهد شوکران روی لبه تیغ حرکت کرده است. می دانید که در داستان نویسی مذهبی ما همواره با خط قرمزهای متعددی روبروییم و محدودیت های زیادی برای رعایت حرمت معصومین در نوشتن داریم. آقای قادری در این کتاب تخیل خود را برای روایت زندگی یک معصوم(ع) به کار برده و همین می تواند برایش به سادگی خط قرمز ایجاد کند ولی چون کتاب وجه پژوهشی و شناخت تاریخی دارد و حتی تسلط نویسنده بر کلام و فلسفه اسلامی را در متن آن می شود دید، احساس می کنیم که نویسنده گویی در حال انجام حرکات موزون به سبک باله بر لبه این تیغ است.

وی همچنین افزود: قادری خط قرمزی را نمی شکند و حرمت ها را حفظ می کند و در عین حال خط و شکل تازه ای از روایت را خلق می کند که در آن هم تخیل و وجه خلاقانه ذهن حضور دارد و هم استناد تاریخی صحیح و در عین حال فلسفه و کلام اسلامی نیز در آن ممزوج شده است.

فریدزاده همچنین تصریح کرد: ما در ادبیات کلاسیک ایرانی این سنت را داریم که آثار با تمام وجوه علمی و فلسفی و تاریخی خود، به شکلی نوشته می شود که از کودک تا پیر می توانند با آن ارتابط برقرار کنند. به باور من آقای قادری این سنت را در شهد شوکران به خوبی رعایت کرده و همه طیف از مخاطبان با هر سنی می توانند این کتاب را مطالعه کنند.

به گفته این محقق و نویسنده: وقتی ما در ایران کتاب و متن نوشتاری را برای سنین مختلف تقسیم کردیم در واقع گام در راه فراموشی سنت ادبی کهن خود گذاشتیم و نتیجه آن هم شکست این ادبیات در جامعه بود در حالی که این کتاب توانسته این سنت را بشکند.

فرید زاده همچنین وجوه طنز خفی و عیان در این کتاب را ستود و گفت: تمام قصه های این کتاب به نوعی به هم راتباط دارند و می شود دید که یک دیدگاه تاریخی و اعتقادی که متعلق به نویسنده است و بدون کمترین شعاری ابراز می شود آنها را به هم پیوند می دهد.

در این مراسم همچنین درکتر یدالله وفاداری نیز در سخنانی عنوان داشت: آقای قادری در زمره نویسندگانی است که ساده می نویسد و در عین حال کاربردی و به همین خاطر بسیاری از اهالی نمایش از آثار ایشان همواره بهره مند هستند

وی افزود: نثر آقای قادری و شجاعتی که در قلمشان وجود دارد برای من همواره تحسین برانگیز بوده است. من جسارت قلم او را در کمسی جز خودش ندیده ام. او آگاهانه از قلم بهره می برد و پیامش را منتقل می کند

سید مظفر شجاعی از مدیران انتشارات کتاب نیستان نیز در این نشست اظهار داشت:  شهد شوکران سبک تازه ای از داستان نویسی است و در قالب داستان کوتاه باید بگویم که در این کتاب اتفاق تازه ای رخ داده است. در حئوزه داستان کوتاه ایشان جدای از اینکه اصالت و استناد را رعایت کرده اند در عین حال قضای نوشتاری متن ایشان نیز بسیار زیباست.

به گفته شجاعی قلم ایشان البته همواره فاخر است اما در این کتاب جز فاخر بودن به نظرم نویسنده برای مخاطب عام نیز تمهیدی اندیشیده شده که بتواند به سادگی با کتاب ارتباط برقرار کند.

نظر شما