شناسهٔ خبر: 40095 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کشتن گربه بابا فونتن» همان «مصاحبه» است/ به سالن دولتی نرفتم

کارگردان «کشتن گربه بابا فونتن یا دیگه منو صدا نزن مادر!» با اشاره به اینکه این نمایش تلفیق دو اپیزود نمایشنامه «مصاحبه» است، عنوان کرد ترجیح می دهد در سالن خصوصی اثرش را به صحنه ببرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رضا دادویی کارگردان «کشتن گربه بابا فونتن یا دیگه منو صدا نزن مادر!» درباره اجرای این اثر نمایشی اینگونه گفت: نمایش «کشتن گربه بابا فونتن یا دیگه منو صدا نزن مادر!» از ۲۵ آبان ماه اجرای خود را در تماشاخانه باران آغاز می کند. این اثر نمایشی نوشته محمد رحمانیان است و در واقع همان نمایشنامه «مصاحبه» وی است که به دلیل شیوه اجرایی که برای آن در نظر گرفتیم تصمیم گرفته شد که نام آن تغییر کرده و نام اپیزودهای نمایشنامه باشد.

وی ادامه داد: احساس کردم نام اپیزودها بهتر می تواند جوابگوی روایتی باشد که برای این اثر در نظر گرفته ام. این نمایش با تلفیق دو اپیزود نمایشنامه «مصاحبه» با نام های «کشتن گربه بابا فونتن» و «دیگه منو صدا نزن مادر!» روی صحنه می رود و با وجودیکه در هر اپیزود قصه های مجزایی روایت می شود اما این قصه ها در بخش های زیادی به هم ربط دارند. هر دو در مکانی واحد رخ می دهند، کشور مورد بحث مشترک است، حال و هوای غالب بر هر اپیزود نیز یکسان بوده و اتفاقات رخ داده نیز در ارتباط با هم هستند، حتی مکانی که در آن مصاحبه می کنند نیز یکی است بنابراین در شیوه اجرایی به این سمت رفتم که قصه ها را با هم تلفیق کنم.

دادویی یادآور شد: اقتضای متن این است که در طراحی و فضاسازی به سمت مینی‌مالیسم برویم بنابراین در اجرای این نمایش نیز ما میزانسنی عجیب و غریب و پیچیده نداریم و بیشتر تلاش شده است که مخاطب بی پرده با اثر ارتباط برقرار کند. طبیعتا نمایش فضای واقع گرایانه ندارد اگرچه در رویه ظاهری همه چیز به شکل رئال اتفاق می افتد اما تماشاگر متوجه فضای سنگین و غیر واقعی نمایش خواهد شد.

وی درباره انتاخاب گروه بازیگران نمایش بیان گروه: بازیگران نمایش همه از اعضای گروه تئاتر «آدمک» هستند که سال هاست همگی درکنار هم فعالیت می کنیم. پیش از این قرار بود نمایش دیگری را به صحنه ببرم که شرایطش فراهم نشد. در آن اجرا نازنین بیاتی به عنوان بازیگر حضور داشت اما با منتفی شدن اجرای آن نمایش وی به عنوان طراح لباس در این اجرا ما را همراهی می کند.

رییس سابق شورای ارزشیابی و نظارت در پایان درباره انتخاب یک سالن خصوصی برای اجرا توضیح داد: با وجودیکه به عنوان یک کارگردان تئاتر این حق را دارم که در تماشاخانه های دولتی هم نمایشم را اجرا کنم اما از آنجا که قبلا پستی دولتی داشتم ترجیح می دهم تا جایی که امکان دارد از این موقعیت استفاده نکنم تا شائبه ای مبنی بر اینکه به این دلیل توانستم در سالن های دولتی اجرا بگیرم، به وجود نیاید. با وجودیکه این نمایش برای اجرای دوسویه طراحی شده و بهترین مکان برای اجرای آن تالار حافظ بود اما ترجیح دادم که در تماشاخانه خصوصی باران نمایشم را به صحنه ببرم.

نمایشنامه «کشتن گربه بابا فونتن یا دیگه منو صدا نزن مادر!» نوشته محمد رحمانیان به کارگردانی رضا دادویی اجرای خود را در تماشاخانه باران از ۲۵ آبان ماه ساعت ۱۸:۱۵ آغاز می‌کند. در این نمایش که تهیه کنندگی آن را افسون شکاری به عهده دارد الهه حسینی، علی امیری، مجید آهنگران، الهام فقانی ایفای نقش می کنند.

این نمایش داستان دو جوان به نام های صفیه و نعیم است که هر یک به نوعی در پیله تنهایی خود گرفتار شده اند. در کشور الجزایر، انقلابی بزرگ روی داده که حوادثی تلخ و شیرین را برای آنها رقم زده است. حالا پس از فرو نشستن طوفان انقلاب و گرد و غبار ایدئولوژی و تعصب هر دو متهم به قتل هستند ...

نظر شما