شناسهٔ خبر: 40108 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحلیل نشریه بریتانیایی از هنر ایران

موزه هنرهای معاصر ایران پیشگام حرکتی شده که به‌گمان نویسنده‌‌ی نشریه اینترنتی ˝روزنامه‌‌ هنر˝ می‌توان آن را به‌چشم ˝حمله‌‌ی نرم ایران به غرب˝ دید.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنر آنلاین؛ نویسنده نشریه اینترنتی ˝روزنامه‌‌ هنر˝ در تحلیل خود از هنر ایران و تفاهمنامه که میان موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد پژوهش پروس آلمان منعقد شده، آورده است: "موزه‌ هنرهای معاصر تهران با گشودن گنجینه‌ خود رو به موزه‌های غربی، قرار است بخشی از آثار منحصر به‌فرد و یکتای خود را برای نمایش در این مراکز به آنها قرض بدهد و انگار کشور آلمان بر همه پیشدستی کرده و جلوتر از همه ایستاده است."

طبق آخرین اخبار و برپایه نوشته‌‌ این پایگاه اینترنتی مجموعه‌ای از آثار هنرمندان و نقاشان مدرن خارجی و ایرانی موجود در گنجینه‌ موزه‌ی تهران، سال آینده‌ی میلادی در برلین در برابر دید عموم قرار می‌گیرند.

نام‌هایی چون پیکاسو، روتکو، پولاک و بیکن در صدر این مجموعه قرار می‌گیرند و همین کافی است که مراکز هنری دیگری چون موزه‌ "هرشهورن" و "باغ پیکره‌ها" که هردو در واشنگتن آمریکا قرار دارند، خواستار این مجموعه‌ی هنری باشند و برای نمایش آن در صف بایستند. مذاکرات اولیه برای نمایش این آثار و قرض دادن این مجموعه در حال انجام بوده ولی به‌گفته‌ سخنگوی موزه، هنوز این موضوع نهایی نشده است.

 

به‌نوشته‌ "روزنامه‌ هنر" مجموعه‌ موزه‌ هنرهای معاصر تهران از دید تنوع و گستردگی موضوع، بهترین مجموعه‌ی هنر قرن بیستم است که در خارج از مرزهای اروپا و آمریکا قرار گرفته و در چند سال گذشته این مجموعه با گشاده شدن مرزهای فرهنگی، توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند.

احسان آقایی مدیر این مجموعه هم در تایید این حرکت به خبرنگار "روزنامه هنر" گفته: "موزه‌ی هنرهای معاصر تهران از چنین پیشنهادهایی استقبال می‌کند. در خواست‌هایی هم داشته‌ایم که هنوز به‌مرحله نهایی نرسیده‌اند." 

از میان این پیشنهادها، موزه‌ فرانکفورت و موزه‌ای در رم برای این خبرنگار برجسته‌تر از دیگران به‌نظر می‌آید که روشن می‌شود جیووانی ملاندری مدتی پیش مهمان مسئولان موزه‌ تهران بوده و به‌نوشته "تهران تایمز" توافق های اولیه هم بین آنها صورت گرفته است.

بالاخره ماه پیش بود که موزه‌ ایالتی برلین اعلام کرد طبق توافقی که از نظر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان گذشته، آثاری از این مجموعه هنر مدرن قرن بیستم قرار است به این کشور بروند و در میان کارهای روتکو، گوگن، پولاک، پیکاسو، بیکن و دیگران، آثار سهراب سپهری، منصور قندریز، فرامرز پیل‌آرام و شماری دیگر از هنرمندان مدرن ایران قرار گرفته‌اند.

نکته‌ مهمی که در گفتگو با مسئولان موزه‌های اروپایی و از جمله دیوید گالووی به چشم آمده: "روی گشاده‌ همه مسئولان و سیاستمدارانی است که در دو سوی این اتفاق قراردارند و اگرچه معمولا پیوند و آشنایی چندانی با هنر هم ندارند، اما باز وقتی پای هنر به‌میان می‌آید، اعتمادشان بیشتر جلب می‌شود."

نمایشگاهی که در ماه جاری در تهران با همکاری دوسویه‌ جرمانو کالنت و فریار جواهریان در حال برگزاری است، یکی از این دست همکاری‌های سازنده و نمونه‌ همان جریانی به‌شمار می‌رود که حالا به‌راه افتاده و در نتیجه به سرمایه‌گذاری و مشارکت نمایشگاه گردان‌های خارجی در راه اندازی گالری‌ها و نمایشگاه‌های خاص هنری در ایران رسیده‌ است. حرکتی منحصر به‌فرد و استثنایی که اگرچه در آغاز راه خود ایستاده اما قرار نیست به همین منزل ختم شود و آینده‌ای روشن در انتهای آن دیده می‌‌شود.

 

نظر شما