شناسهٔ خبر: 40112 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حاتمی :نهادهای مردم نهاد در زمینه کتاب با بلوغ فکری روی پای خود بایستند

محمدرضا حاتمی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در آیین افتتاحیه ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با اشاره به ظرفیت‌های نهادهای مردم‌نهاد در اداره نشر دانشگاهی گفت: کتاب و کتابخوانی در مجموعه حاکمیتی نمی‌گنجد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با شعار «کتاب دانشگاهی، بنیان توسعه پایدار» (شنبه ۲۳ آبان‌ماه) با حضور همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در تالار غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به‌کار کرد.
 
محمدرضا حاتمی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در این ‌آیین اظهار کرد: نهادهای مردم‌نهاد به بلوغ فکری رسیدند، باید بدون حضور مقامات دولتی که برخی اوقات نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنند، بلکه موجب تولید مشکلاتی نیز می‌شوند، روی پای خود بایستند.
 
مطالعه کتاب در کل دنیا یکی از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی است
وی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی در مجموعه حاکمیتی نمی‌گنجد و رسانه‌ها باید از این مجموعه‌ها حمایت کنند. با وجود توسعه فناوری‌های نوین، هنوز مطالعه کتاب در کل دنیا یکی از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی است و جامعه فرهنگی ایران نیز این وضعیت را پاس می‌دارد.
 
حاتمی افزود: ناشران کتاب دانشگاهی تنش‌های مهمی را پشت سر گذاشتند و می‌گذارند، اما راه‌حل‌های خود را ادامه می‌دهند و محکم‌تر در راه اعتلای فرهنگ کشور گام برمی‌دارند.
 
این فعال حوزه نشر دانشگاهی گفت: ناشران دانشگاهی تأمین‌کننده کتاب دانشگاهی هستند. انتشار یک کتاب گاهی از مدرسان دانشگاه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چه بسا هزینه‌های یک ناشر بسیار بیشتر است. تصور کنید اگر ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور نداشتند، چه کسی آثار علمی دانشگاهی کشور را به جامعه معرفی می‌کرد؟
 
سهم عمده ناشران در عرصه فرهنگ، هنر و علم
وی در ادامه عنوان کرد: ناشران سهم عمده‌ای بعد از ورود صنعت چاپ در عرصه فرهنگ، هنر و مسایل علمی داشتند. ۸۰ سال از تاسیس دانشگاه تهران می‌گذرد و از نخستین موسساتی که در کنار دانشگاه برپا می‌شود، سازمان و مرکز نشر دانشگاهی است.
 
حاتمی ادامه داد: ناشران خصوصی توانستند آثار دانشمندان ما را معرفی کنند و امروز با تشکیل این نمایشگاه بدون حمایت دولتی و البته حمایت جزئی معاون فرهنگی، جمع‌گرایی، خردورزی، مشارکت‌جویی و داشته‌های خودشان روی پای خود بایستند. همه ما ناشران مشکلات برپایی نمایشگاه را می‌دانیم که چه زحمات طاقت‌فرسایی را باید متحمل شویم.
 
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: متاسفانه امروز برای توسعه کتابخوانی از برگزارکنندگان نمایشگاه پول درخواست می‌کنند و حتی نیروی محترم انتظامی کشور نیز بابت تامین امنیت این نمایشگاه از متولیان پول درخواست کرد؛ البته قابل ذکر است که تخفیف قابل ملاحظه‌ای نیز برای ما درنظر گرفته شد اما کار فرهنگی در این کشور یعنی چه؟ اعتقاد داریم نه تنها نباید پولی درخواست شود، بلکه باید برای کار فرهنگی متشکر هم باشند.
 
ناشران عاشق و دیوانه‌اند!
حاتمی تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان کشور از ناشران حمایت کنند. ناشران اول عاشق هستند و بعد دیوانه. اگر در حوزه کتاب با جان و دل تلاش نکنند، کاری از پیش نخواهند برد.
 
وی با اشاره به توانایی بخش خصوصی در حوزه نشر دانشگاهی نیز گفت: بخش خصوصی توانایی تأمین کتاب را دارد و فکر می‌کردیم بعد از اجرای اصل ۴۴ نشر دولتی به بخش خصوصی واگذار شود.
 
توجه به تقویت مبادلات فرهنگی در سطح بین‌الملل
مسعود پایدار، نایب‌رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی نیز در این آیین درباره فعالیت‌های بین‌المللی انجمن فرهنگی ناشران کتاب‌های دانشگاهی اظهار کرد: در اوایل دهه ۷۰ در تدوین اساسنامه، موضوع تقویت مبادلات فرهنگی در سطح بین‌الملل هوشمندانه مورد توجه قرار گرفت. با توجه به گسترش تعاملات بین‌المللی کشورمان، چگونگی ارتباط ناشران دانشگاهی با برترین ناشران دنیا قابل ملاحظه است.
 
وی ادامه داد: بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، زنگ خطری را برای ناشران دانشگاهی به صدا درآورد. بهای چند برابری کتاب خارجی و بودجه محدودی که دانشگاه‌ها برای تأمین کتاب از نمایشگاه کتاب تدارک می‌بینند، در نمایشگاه امسال عمدتاً صرف خرید کتاب خارجی شد.
 
پایدار گفت: از یک دهه قبل پیش‌بینی کردیم که ناشران دانشگاهی باید تعاملات خارجی را گسترش دهند. بعد از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی چگونگی ارتباط ناشران دانشگاهی با برترین ناشران دنیا در انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی برگزار و به دنبال آن کارگروه بین‌المللی تشکیل شد. طی چهار ماه نشست و تشکیل جلسه‌های پی‌درپی، معاهده‌ای با عنوان «به سوی کپی رایت اخلاقی، حرفه‌ای و داوطلبانه» تنظیم و برای ناشران بین‌المللی ارسال شد. علاوه بر این فراخوانی برای ناشران دانشگاهی ارسال شد تا آثار قابل عرضه خود در عرصه بین‌المللی را برای انجمن ارسال کنند.
 
این ناشر دانشگاهی افزود: خارج از فضای غرفه‌ای در نمایشگاه فرانکفورت، ۱۶ جلسه با غول‌ناشرها نشست برگزار کردیم تا راه‌های تقویت ارتباط ناشران ایرانی را با ناشران بین‌الملل بررسی کنیم.
 
در ادامه مهدی صادقی، مدیر اجرایی ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، در گزارشی فرایند برگزاری این دوره از نمایشگاه را تشریح کرد. تجلیل از جعفر بدوستانی، بنیانگذار نشر آزاده و از ناشران پیشکسوت دانشگاهی، پایان‌بخش آیین افتتاحیه ششمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی بود.  
 
همایون امیرزاده، مشاور علمی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم‌اکنون در حال بازدید از نمایشگاه است.

نظر شما