شناسهٔ خبر: 40129 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توجه زیاد دانشجوها به یک نویسنده

هوشنگ مرادی کرمانی از تألیف پایان‌نامه دیگری بر اساس داستان‌هایش خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازایسنا؛  این نویسنده پیشکسوت که پیش‌تر آثار پژوهشی زیادی براساس آثارش تألیف شده است از نگارش پایان‌نامه «بررسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان نویسنده نوجوانان» به قلم منا امینی زیر نظر پروفسور ارنست زایبرت در دانشگاه وین آلمان در رشته ادبیات آلمانی و در مقطع دکتری خبر داد.

تاکنون بیش از ۳۰ پایان‌نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری براساس آثار این نویسنده در داخل کشور تألیف شده، همچنین آثار داستانی او با توجه به اقبال جهانی از آثارش موضوع پژوهش دانشجویان در کشورهای دیگر هم قرار گرفته است.

پایان‌نامه مقطع دکتری بهاره بهداد در دانشگاه وین فرانسه که به مقایسه «قصه‌های مجید» و «نیکولا کوچولو» اختصاص داشت در زمره این آثار پژوهشی است که به زبان فرانسه نوشته شده است.

این دانشجوی مقطع دکترا در رشته ادبیات فرانسه زیرشاخه ادبیات کودک، در دانشگاه شهر لومان فرانسه در پایان‌نامه خود شخصیت مجید، قهرمان کتاب «قصه‌های مجید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی و «نیکولا»، قهرمان مجموعه کتاب‌های «نیکولا کوچولو» نوشته رنه کوسینی را معرفی و مقایسه کرده است. او پیش‌تر از کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است.

همچنین پایان‌نامه مقطع دکترای احمد تمثیل در دانشگاه هنر به موضوع «تحلیل انتقادی قصه‌های مجید» هوشنگ مرادی کرمانی اختصاص داشته است.

در ایتالیا نیز کریستینا پورنیا دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ساپینزای رم به موضوع «زندگی و آثار هوشنگ مرادی کرمانی در ادبیات کودک و نوجوان ایران» پرداخته است و ضمن انجام کار پژوهشی خود چند داستان کوتاه این نویسنده را به زبان ایتالیایی برگردانده است. این کار پژوهشی در سال ۲۰۰۸ انجام شده است.

در ایران هم اخیرا زهرا معبودی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی کرج موضوع پایان‌نامه خود را به «سیمای مردم در آثار هوشنگ مرادی کرمانی» اختصاص داده است. دفاعیه این دانشجو با حضور این نویسنده کودکان و نوجوانان همراه بود و پژوهشگر «قصه‌های مجید» و «مهمان مامان» هوشنگ مرادی کرمانی را دستمایه پژوهش خود قرار داده بود.

هوشنگ مرادی کرمانی در زمره نویسندگان مطرح ایرانی است که تاکنون پایان‌نامه‌های زیادی با موضوعات مختلفی همچون طنز، طبقات اجتماعی، بچه‌های کار، تصویرگری و... براساس آثارش نوشته شده است.

نظر شما