شناسهٔ خبر: 40185 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی منتشر شد

کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» (نکته‌ها و ناگفته‌های عصر پهلوی) اثر رضا مختاری اصفهانی توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» (نکته‌ها و ناگفته‌های عصر پهلوی) به تازگی به کوشش رضا مختاری اصفهانی توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

عبدالحسین نوایی از جمله افرادی است که با نظر به زندگی و فعالیت‌هایش، می توان او را از رجال فرهنگی برشمرد. وی از سنین کم در مطبوعات جدی ایران قلم زد و هیچ‌گاه در عرصه ادبیات و تاریخ، قلم بر زمین نگذاشت. نوایی در وزارت فرهنگ وقت هم مشاغل گوناگونی را تجربه کرد و علاوه بر فعالیت های مذکور، در مدارس نیز تدریس می کرد.

نوایی که متولد سال‌های پایانی سلسله قاجار بود، به واسطه پیشینه خانوادگی و علایق فرهنگی‌اش با روشنفکرانی چون عباس اقبال آشتیانی، محمد قزوینی و سیدحسن تقی‌زاده همراه و همکار شد. اقبال به نوایی چندان اعتماد و اعتقاد داشت که او را به محافل یاران همراهش می‌برد. تقی‌زاده نیز خاطراتش را برای نوایی تقریر می‌کرد. بخش هایی از خاطرات و اسناد مربوط به نوایی در این کتاب، بازگوکننده نقل‌ها و ماجراهایی است که پیشتر از آنها سخن نرفته است.

حشر و نشرهای فرهنگی نوایی، همنشینی‌اش با تقی‌زاده و اقبال، دوران انتشار مجله یادگار و مشاهداتش از جامعه و سیاست و فرهنگ ایرانی، مجموعه خاطرات و اسناد وی را به اثری حاوی نکته های تازه و نوگفته تبدیل کرده است.

نقطه نظرهای او درباره وقایع مهم تاریخ معاصر ایران اعم از روی کار آمدن رضاخان، شهریور ۱۳۲۰، قدرت‌گیری محمدرضا پهلوی، ملی شدن صنعت نفت، سقوط مصدق و حزب توده و دست‌نوشته ها و تقریرات وی که به کوشش رضا مختاری اصفهانی در کتاب مذکور گرد آمده، از این اثر، کتابی مستند درباره تاریخ معاصر ایران ساخته است.

او در بخشی از کتاب که به موضوع کودتای ۲۸ مرداد اختصاص دارد، می آورد:

یادم است در خانه روبرویی ما زنی بود. مثل اینکه برای غارت خانه مصدق رفته بود. یک گلدان هم نصیب او شده بود. معلوم بود خیلی دیرتر از همه رفته است. خانه فردی را که حداقل یک‌وقتی رئیس‌الوزرای این مملکت بود غارت کردند. اقلا باید حفظ آبرویش بشود. بیچاره و بی شعور شاه که این آدم را درک نکرد و لجبازی کرد و بیش از همه با او کاوید. چون به او گفته بود آقا، تو سلطنتت را بکن. حکومت را بگذار دستگاه دولتی انجام بدهد. این همانی است که مشروطیت می‌گوید. شاه نماینده کشور و فوق احزاب است و خالی از مسئولیت. کسی که خالی از مسئولیت است، نباید دخالت هم بکند...

این کتاب با ۶۱۲ صفحه و قیمت ۴۳۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما