شناسهٔ خبر: 40194 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارائه مجوز بیش از 160 هزار عنوان کتاب در دولت یازدهم

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مولفه های توسعه فرهنگی را میزان چاپ، توزیع کتاب عنوان کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید از شهریور 92 تاکنون مجوز بیش از 160 هزار عنوان کتاب صادر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ حسین نوش آبادی روز دوشنبه در نوزدهمین نشست خود با اصحاب رسانه که هم اکنون در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است با اشاره به قرار گرفتن در هفته کتاب گفت: هفته کتاب از ۲۳ تا اول آذرماه در کشور برگزار می شود.
وی گفت: اهمیت کتاب نوشتن و مطالعه بر کسی پوشیده نیست لذا کتاب سند فرهنگ و تمدن یک ملت است چرا که تمدن های بشری را از آثار مکتوب آنها می شناسند.
معاون وزیر ارشاد با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران نیز یک انقلاب فرهنگی است گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه اصول و فرهنگ ملی پایه ریزی شده است.
به گفته نوش آبادی اسلام به فرهنگ، کتاب و کتاب خوانی اهمیت ویژه ای قائل است که می توان گفت اسلام از ابتدا به قلم سوگند یاد کرده و معجزه آسمانی اش را کتاب قرار داده است.
وی همچنین کتاب را پل ارتباط گذشته و آینده و سلاحی برای مبارزه با نادانی عنوان کرد.
معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: ما همواره به اهل قلم، نویسندگان احترام گذاشته و خواهیم گذاشت چرا که احترام به اهل قلم و تکریم اهالی فرهنگ را بر خود لازم می دانیم.
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آماری در خصوص چاپ کتاب گفت: شهریور ۹۲ تا الان بیش از ۱۶۰ هزار عنوان کتاب در این دوره وزارت ارشاد در دولت یازدهم مجوز داده و چاپ شده است.
وی گفت: تعداد شمارگان و تیراژ کتاب در دولت یازدهم بیش از ۳۴۲.۳۶۷.۳۲۲ نسخه کتاب است که در موضوعات متنوع شامل علوم مختلف در حوزه های ادبیات، دین، اجتماعی، کودک و نوجوان این کتب هستند.
معاون وزیر ارشاد این آمار چاپ و انتشار کتاب را نشان دهنده توجه ویژه این دولت و نظام برای کتاب و کتاب خوانی عنوان کرد.
وی گفت: آنچه باید مدنظر باشد توسعه، سهولت دسترسی به کتاب و بالا رفتن نرخ مطالعه است لذا تلاش داریم که با استفاده از ابزارهای مختلف کتاب جزئی از برنامه های زندگی مردم و به سبد خانواده ها بازگردد.
نوش آبادی با اشاره به این که زمان مطالعه هم اکنون در کشور بین ۵ تا ۲۰ دقیقه است تصریح کرد: باید میزان مطالعه در کشور به یک ساعت در روز برسد آن وقت می توان گفت که جامعه رو به توسعه و رشد و پیشرفت است.
وی در ادامه به برگزاری هفته کتاب از ۲۳ آبان تا اول آذر اشاره کرد و گفت: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی برنامه های متنوعی را برای این رویداد در حال اجرا دارد.
نوش آبادی در ادامه به برگزاری مسابقه بزرگ جایزه جلال آل احمد اشاره کرد و گفت: تا کنون نامزدهای سه بخش این رویداد نیز مشخص شده و قرار است دو هزار کتاب در چهار بخش بررسی شود.
سخنگوی وزارت ارشاد در این باره گفت: جوایز مسابقه بزرگ جایزه جلال آل احمد هم قرار است به نحوی انجام شود که هم تراز با دیگر مسابقه ها باشد.

** رسانه های غایب در نمایشگاه مطبوعات لطمه ای به حضور مردم در این رویداد نزد
معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها اشاره کرد و گفت: این رویداد رسانه ای یکی از بهترین نمایشگاه هایی بود که در دولت یازدهم با استقبال چشمگیر و بی نظیر برگزار شد.
نوش آبادی حضور ۷۰۰ رسانه و بیش از صدها موسسه های فرهنگی و هنری در این رویداد را نشانگر اقبال و استقبال خوب این نمایشگاه عنوان کرد.
به گفته وی در این نمایشگاه فرصتی پیش آمد تا تعامل بین رسانه ها و مخاطبین در فضایی صمیمی برگزار شود و مردم بتوانند به صورت چهره به چهره مشکلات و مسایل خود را در خصوص رسانه با آنها در میان بگذارند.
نوش آبادی گفت: استقبال چشمگیر از نمایشگاه نشان دهنده این بود که مردم به رسانه ها و مطبوعات اهمیت قائلند و رسانه ها جایگاه خودشان را در میان مردم پیدا کرده اند.
وی از حضور طیف های مختلف سیاسی، سلیقه ها و تفکرات مختلف در این نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: البته تعدادی از رسانه ها که تعدادشان انگشت شمار بود در این نمایشگاه غایب بودند اما نبود آنها لطمه ای به حضور مردم در این نمایشگاه وارد نکرد.
معاون حقوقی پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما ضمن گلایه مندی از حضور نیافتن این رسانه ها اعلام می کنیم که این عزیزان با نیامدن خودشان به مخاطبان کم لطفی کرده اند به هر حال انتقاد و همه خواسته ها نباید موجب قهر کردن آنها شود لذا شایسته بود آنها در نمایشگاه حضور می یافتند.

نظر شما