شناسهٔ خبر: 40204 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قصه ای که کودکان را به مطالعه علاقه مند می کند

مطالعه و علاقه به کتابخوانی همواره از دغدغه های جوامع بوده، برای ایجاد علاقه به مطالعه در بین کودکان چه راهکارهایی وجود دارد و چگونه باید کودکان را به مطالعه علاقه مند کرد؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ قصه یکی از راه های اشتیاق کودکان به مطالعه است؛ کودکان قصه و داستان را دوست دارند و از این رو برای ایجاد شوق مطالعه در بین آنان قصه می تواند به کمک مطالعه بیاید.
قصه گفتن از تاریخ متمدن ایران اسلامی به رشد ذهنی و روانی کودکان کمک زیادی می کند و تنها در فرایند قصه گویی توسط والدین این احساس آرامش و ارضای عاطفی که پیش نیاز فعالیت های خلاق است، شکل می گیرد.
یکی از مهارت های قصه گویی یافتن راه ارتباطی مناسب با کودک است، برای یک ارتباط خوب باید از راهی که فرزند راحت تر است با او سخن گفت. این بدان معنا نیست که تنها از یک قوه استفاده کنیم، فقط ابتدا و انتهای داستان را مناسب او باید بگوییم.
کودک با خواندن کتاب متوجه می شود که همه چیز در دنیا متفاوت است، خواندن کتابهایی با محتوایی همچون سندباد، شاپرک، هزار و یک شب، چهل گیس و غیره به کودکان آموزش درست خواندن، یادگرفتن و فکر کردن را می آموزد و باید محتوای کتاب ها را در ذهن آنان گنجاند و این عملکرد را ابتدا با نشان دادن تصویرها و سپس آموزش کلمات ایجاد کرد.
بروز پیوندی نویسنده کودک در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید:بک داستان را باید مطابق با گروه سنی کودک تعریف کرد،شخصیت قهرمان اصلی قصه و همچنین سیر منطقی اتفاقات در آن را استفاده از کلمات روان و حفظ روح کنجکاوی تعیین می کند. 

**کودکان از قصه شنیدن لذت می برند
وی با بیان اینکه کودکان در یک سالگی از شنیدن قصه لذت می برند،اظهار می دارد: در این سن باید قصه های کوتاه همراه با تصاویر و لحن آهنگین برای کودک تعریف کرده تا جذابیت ایجاد شود.
پیوندی ادامه می دهد:در فاصله سنی دو، سه سالگی مدت زمان توجه کودکان کوتاه است، از این رو مناسب است از قصه های کوتاه که شامل تجربه های روزانه کودک و دارای جمله های تکراری و روان باشد ،استفاده شود.

**خواندن قصه هایی با تجربه های خوشایند
این نویسنده با بیان اینکه در فاصله سنی چهار الی شش سالگی باید قصه هایی همراه با تجربه های خوشایند گفت،اضافه می کند:کتاب هایی که با خلاقیت های تصویری امکان شریک شدن کودک را در خواندن قصه مهیا می کند، باید مورد توجه والدین قرار گیرد.
وی خاطرنشان می کند:از هفت سالگی به بعد می توان به کمک کتاب های ساده، خواندن قصه ها را به او واگذار کرد و دایره لغات کودک را افزایش داد. 
مینا توکلی نویسنده کودک نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید:ادبیات کودکان شامل قصه ، شعر، نمایش، افسانه و داستان بوده و تلاشی هنرمندانه برای هدایت کودک ، رشد زبان و شیوه ای در خور فهم او که در وسعت تخیل و قوت تصور او موثر است، می باشد.

**پرورش قدرت بیان از فواید قصه گویی 
وی ،کمک به پرورش قدرت بیان ، عواطف و افکار ، تقویت قوه ابداع ، ابتکار ، تخیل و ایجاد علاقه به مطالعه و جستجوگری از نکات مثبت و مهم قصه گویی برای کودکان را از فواید قصه گویی بیان می کند و ادامه می دهد: قصه در رشد شخصیت کودک نقش داشته و از طریق قصه ها و داستان های خوب کودک به بسیاری از ارزش های اخلاقی چون پایداری ، شجاعت ، نوع دوستی ، امیدواری ، آزادگی ، جوانمردی ، طرفداری از حق و استقامت در مقابل زور پی می برد که هسته بسیاری از قصه ها و داستان ها را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه پرورش حس زیبایی شناسی در کودک ، توجه دادن کودک به دنیای اطرافش ، پرورش عادات مفید، تشویق حس استقلال طلبی و خلاقیت کودک هدف اصلی قصه خوب برای کودکان است ، می افزاید:کودکان از بدو تولد تا شش سالگی دوران مهمی را می گذرانند که سریع ترین زمان یادگیری و شکل گیری الگوها و احساس های اساسی نسبت به خود و دیگران است .

**نقش مهم والدین در گسترش زبان و مهارت کلامی کودک
وی می گوید:نقش پدر ومادر کمک به کشف این دنیا و در نتیجه رشد کلامی با صحبت کردن، پاسخ گویی به سوالات، خواندن کتاب و گسترش زبان و مهارت کلامی او است. 
توکلی با اشاره به اینکه افسانه ها ،فرهنگ و آداب اصیل میراث باارزش گذشته کشور هستند، اظهار می دارد:امروزه نه تنها جایگاه قصه های عامیانه و کهن سرزمین را در ذهن کودکان ایجاد نکرده ایم بلکه خود آن را فراموش کرده ایم و بازتابی از آن را در روند رشد و تربیت ذهنی وهنری نسل آینده نمی بینیم.
وی تاکید می کند:یکی از اساسی ترین دروس که کودک باید به طور کامل بیاموزد تا رشد فکری و عقلانی پیدا کند آن است که والدین تا هفت سالگی برای آنان قصه تعریف کنند.

**قصه گویی کودکان را به مطالعه علاقه مند می کند
قصه گویی کودکان را به مطالعه کتاب علاقه مند می کند، قدرت تخیل شان را تقویت کرده و حسن کنجکاوی آنان را نسبت به ارزش ها، آداب و رسوم و پیرامون رومزه بر می انگیزد.

نظر شما