شناسهٔ خبر: 40215 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تفاهم‌نامه با انجمن سینمای جوان آغاز حضور كتاب در سینماست

مجید غلامی جلیسه تفاهم نامه خانه كتاب با انجمن سینمای جوانان ایران را تنها جرقه‌ای برای آغاز حركت‌های موثر در راستای حضور بیشتر كتاب در سینما دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از ستاد خبری جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه كتاب درمورد ایده تفاهم‌نامه امضا شده میان انجمن سینمای جوانان ایران و خانه كتاب اظهار كرد: «ما از هفته كتاب سال گذشته به مناسبت هفته كتاب برنامه خاصی را در رابطه با كتاب و سینما طراحی كردیم. در همین راستا نشستی با حضور تعدادی از سینماگران و بازیگران شاخص و مطرحی كه علاقه‌مند به حوزه كتاب هستند و به نوعی از جمله تالیف یا ترجمه كتاب و یا انتشار فیلمنامه با كتاب در ارتباط بودند، در سرای اهل قلم خانه كتاب برگزار كردیم و این فضا ایجاد شد كه در طول یك سال اخیر نیز سعی كردیم این فضا را پر و بال بیشتری بدهیم.»

وی افزود: «در همین راستا در نمایشگاه كتاب تهران یك سالن ویژه به مبحث كتاب و هنر اختصاص دادیم و تقریبا روزانه یك برنامه نقد و بررسی با یكی از موضوعات سینما، جشن امضا، رونمایی از كتاب‌های سینماگران و یا كتاب‌های سینمایی در نمایشگاه داشتیم. همچنین امسال در روز ملی سینما جشن كتاب و سینما را به مناسبت روز سینما و با حضور سینماگرانی كه طی یك سال اخیر كتابی نوشته و منتشر كرده بودند، در خانه هنرمندان برگزار كردیم.»

مدیرعامل موسسه خانه كتاب ادامه داد: «این روند به مرور سرعت گرفت تا به واسطه ارتباطی كه با انجمن سینمای جوان برقرار شد، این تفاهم‌نامه منعقد شد با این هدف كه ما بتوانیم امسال در جشنواره فیلم‌های كوتاه تهران به آثاری كه به كتاب می‌پردازند نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و از طرف ستاد هفته كتاب و خانه كتاب جایزه ویژه‌ای را اهدا كنیم تا تشویق حداقلی باشد برای فعالان سینمایی و موجب شود به این فكر كنند كه می‌توانند به كتاب هم بپردازند و كتاب هم می‌تواند مهم باشد.»

وی ضمن تاكید بر اینكه یكی از نقاط قوت ما در سینما كتاب است، گفت: «سینماگری كه به صورت مستقیم و یا به عنوان منبع به كتاب می‌پردازد و پشتوانه كارش كتاب بوده یا به هر سبك و سیاقی كتاب را در كار خود مورد توجه قرار داده است، برایمان مهم بود. خوشبختانه آقای فرخنده كیش و سایر دوستان در انجمن نیز نگاه بسیار خوبی داشتند و استقبال فوق‌العاده‌ای كردند، البته بخش عمده‌ای از این كار را مدیون توجه و پی‌گیری‌های آقای میرهاشمی بودیم كه اساسا فردی فرهنگی و اهل كتاب و علاقه‌مند به حوزه كتاب هستند.»

جلیسه اظهار كرد: «اتفاق مباركی كه امسال رخ داد این بود كه هفته كتاب با جشنواره فیلم كوتاه تهران مقارن شد و به همین مناسبت دوستان ما در انجمن لطف كردند و یك روز را به كتاب و سینما اختصاص دادند و برنامه‌های مفصلی برای این كار تدارك دیدند. امیدواریم این حركت جرقه‌ای باشد برای اینكه بتوانیم در سال آینده خیلی پرتوان‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تر از ظرفیت‌های متقابل كتاب و سینما بهتر و بیشتر بهره‌مند شویم.»

وی در مورد محتوای این تفاهم نامه شرح داد: «این تفاهم‌نامه بندهای مختلفی داشت و فارغ از بحث تفاهم‌نامه كاری كه قرار است انجام شود بسیار گسترده‌تر از این است. به نظر می‌رسد اساسا این تفاهم‌نامه فقط یك جرقه است و بهانه‌ای است برای اینكه ما در طول سال به صورت حرفه‌ای‌تر و كامل‌تر بتوانیم به هر دو موضوع سینما و كتاب بپردازیم و جشنواره فیلم كوتاه تهران تنها بهانه‌ای شد برای اینكه هم كتاب در حوزه سینما و هم سینما در حوزه كتاب بتوانند خودشان را بهتر نشان دهند.»

وی در پاسخ به این پرسش كه این طرح چقدر به ارتقای سطح علمی فیلمسازان كمك می‌كند، گفت: «كتاب نه تنها به حوزه سینما بلكه به تمامی حوزه‌ها كمك می‌كند. یقینا شما هیچ صنعت یا مقوله‌ای را نمی‌توانید فارغ از كتاب ببینید. سینما هم فارغ از كتاب نیست و نیازمند ارتباط با كتاب و بهره‌برداری از كتاب است. این طرح قطعا می‌تواند به توسعه این فضا كمك بیشتری كند و سینماگران ما كتاب و اقتباس از كتاب‌ها را جدی‌تر بگیرند و سینمای اقتباسی ما كه فكر می‌كنم امروزه از قدرت چندانی برخوردار نیست، با استفاده از كتاب می‌تواند وضعیت بحرانی‌اش را رد كرده و بستر مناسبی برای وضعیت فعلی سینمای ایران خواهد بود.»

نظر شما