شناسهٔ خبر: 40233 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عامه‌پسندها داوری نشدند

معاون داستان بنیاد ادبیات داستانی می‌گوید سازوکار بررسی و ریزش آثار این جایزه از دو ماه قبل در تدارک انتخاب اثر برای ارائه به داوران این جایزه بوده‌اند و آثار عامه پسند در این جایزه داوری نشده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در حالی کمتر از سه روز دیگر به پایان راه می‌رسد که همزمان با برگزاری نشست خبری این جایزه و اعلام میزان کتاب بررسی شده در آن، در بخش محافل ادبی این سوال مطرح شده که هیئت داوران این جایزه ادبی چگونه در چنین فاصله کوتاهی توانسته‌اند به مطالعه تمامی آثار بپردازد.

مهدی قزلی دبیر اجرایی این جایزه چندی قبل در نشست خبری خود به منظور تشریح روند اجرایی این دوره از این جایزه ادبی درباره میزان آثار احصاء شده برای این دوره اعلام کرده بود حدود ۱۳۸۰ رمان، ۸۵۰ مجموعه داستان، ۱۰۰۰ کتاب مستندنگاری و ۳۰۰ کتاب نقد برای داوری به دبیرخانه جایزه رسید و پس از بررسی‌های اولیه، در نهایت ۹۰۰ رمان، ۵۰۰ داستان کوتاه، ۷۵۰ کتاب در حوزه مستندنگاری و ۸۵ اثر در حوزه نقد برای بررسی هیات داوران تایید شدند.

در این میان سوالی که اذهان را به خود مشغول می‌کرد چگونگی روند بررسی این میزان از کتاب‌ها توسط داوران در فاصله کمتر از یکماهی بود که برای این کار در اختیار داشتند.

ابراهیم زاهدی مطلق معاون داستان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در این زمینه  گفت: آمار ارائه شده برای تعداد کتاب‌های بررسی شده در جایزه کاملا صحیح است و حتی می‌توانم بگویم که دانه دانه کتاب‌ها برای داوری در این جایزه ادبی دیده شده و انتخاب شده است.

زاهدی ادامه داد: تمامی بخش‌های جایزه جلال دارای گروهی بوده که از حدود دو ماه قبل مشغول بررسی ابتدایی و انتخاب آثار برای حضور در داوری نهایی این جایزه بودند. این بررسی شامل این مساله می‌شود که آثار دقیقا به گروهی که قرار است در آن داوری شوند مرتبط باشند. برخی از آثار با وجود اینکه با عنوان داستان بلند منتشر می‌شوند اما در واقع در ذیل این گروه قرار نمی‌گیرند. در مورد سایر آثار نیز همین موضوع صدق می‌کند. از سوی دیگر آثاری هم هستند که مثلا سال‌ها قبل منتشر شده‌اند اما با تغییر ناشر و یا تغییر قطع از نظر آماری کتابی تازه محسوب می‌شوند و به تبع در داوری ما مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

زاهدی افزود: حجمی از آثار بررسی شده نیز متعلق به گروه رمان‌های عامه پسند هستند که در جریان داوری جایزه جلال قرار نمی‌گیرد. البته این آثار نیز مخاطبان خاص خودشان را دارند اما در این جایزه ما به داوری آنها نمی‌نشینیم.

معاون ادبیات بنیاد همچنین با اشاره به داوران این جایزه ادبی گفت: داوران جایزه جلال به طور عمده افرادی هستند که در طول سال به مطالعه آثار مشغول هستند و لذا بسیاری از کتاب‌های حاضر در داوری جایزه را پیشاپیش مطالعه کرده‌اند و اولین مواجهه آنها با این آثار معمولا در جریان داوری آثار نیست.

یادآوری می‌شود هشتمین دوره جایزه ادبی روز شنبه ۳۰ آبان از ساعت ۱۴ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

نظر شما