شناسهٔ خبر: 40245 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزگار: مسائل فرهنگی جامعه گره محکمی با موضوع کتاب و نشر دارد

رئیس اتحادیه ناشران در اولین همایش ملی نشر و کتاب گفت: نیازمند یک سیاست جدی که در برگیرنده همه حوزه‌های نشر و کتاب باشد داریم نشر و کتاب مبنای همه هنرها است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ صبح امروز اولین همایش ملی کتاب و نشر با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی، محمود آموزگار رئیس ناشران، همایون امیرزاده، ناشران و کتابداران در کتابخانه ملی برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم داریوش مطلبی دبیر علمی این همایش صحبت کرد و گفت: امروز شاهد برگزاری اولین همایش ملی کتاب و نشر هستیم همایشی که پس از ماه‌ها تلاش جمعی از علاقه‌مندان برگزار می‌شود. این همایش با هدف شناسایی مسائل و مشکلات صنعت نشر در دو محور اقتصاد نشر و الگوی بومی در زمستان کلید خورد و دبیرخانه آن راه‌اندازی شد. در این همایش علاوه بر اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها کارشناسان زیادی برای داوری مقالات قبول زحمت کردند که تعدادشان بیش از ۵۰ نفر بود. فراخوان ارسال مقالات برای این همایش در اوایل امسال داده شد و ۱۰۳ چکیده مقاله به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۷۳ چکیده مورد پذیرش هیئت داوران شد و تعداد ۵۰ مقاله به صورت کامل به دست ما رسید که مورد بررسی دو یا سه داور قرار گرفت و در نهایت ۲۰ مقاله انتخاب شد. در این همایش ۱۲ مقاله به صورت شفاهی و ۸ مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

وی درباره داوری این مقالات گفت: برای این موضوع با مشورت اعضای هیئت علمی کاربرگ مقالات طراحی شد و هر مقاله با توجه به موضوع آن برای دو داور ارسال و دسته‌بندی شد. برای مقالاتی که یکی از داوران آن را رد کرد  دیگری آن را پذیرفت، مقاله را برای داور سوم فرستادیم تا با همکاری نویسنده آن مقاله آن را اصلاح کند و از این جهت برخی از مقالات بیش از ۵ بار مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت به کمک هیئت داوران به نویسندگان مقالات کمک کردیم تا مقالات بهتری داشته باشیم. 

سخنران دیگر این مراسم محمود آموزگار بود. آموزگار در بخشی از صحبت‌های خود گفت: ما نیازمند یک سیاست جدی و جامع که در برگیرنده همه حوزه‌های مربوط به نشر و کتاب باشد داریم نشر و کتاب مبنای همه هنرها است و به طور کلی مسائل فرهنگی جامعه گرهی وثیق با موضوع کتاب و نشر دارد. 

آموزگار ادامه داد: هفته کتاب موقعیتی را فراهم می‌کند تا مشکلات این حوزه را بررسی کنیم. اما واقعیت این است که در سالهای اخیر و در این هفته بارقه‌های امیدی را می‌بینیم که ما را به در صحنه ماندن امیدوار می‌کند. در این همایش آثار مثبتی وجود دارد که تاثیرگذار خواهد بود و مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌تواند در ایجاد سیاستگذاری فرهنگی که در مورد آن صحبت شد کمک کننده باشد. امیدواریم این صدا به گوش مسئولان برسد تا در این حوزه راهکارهای سیاستی بهتری را بیندیشند.

این همایش با برگزاری پنل‌های مختلف خود با موضوع اقتصاد نشر و الگوی بومی آن در حال برگزاری است. اختتامیه این همایش عصر امروز و با حضور صالحی معاونت فرهنگی وزیر ارشاد برگزار خواهد شد.

نظر شما