شناسهٔ خبر: 40263 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سومین جلد از مجموعه دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» منتشر شد

سومین جلد دانشنامۀ «فرهنگ مردم ایران» زیر نظر«کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و ویراستاری علمی محمد جعفری (قنواتی) و اصغر کریمی منتشر شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از دبا؛ دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» یک دانشنامه تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است. این دانشنامه عمده ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را دربرمی گیرد که در 20 کد طبقه بندی شده است.خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، باورها و اعتقادات، آداب ورسوم، نهادها و موسسات مرتبط با مردم شناسی و فرهنگ عامه، شخصیت ها و صاحب نظران تاثیرگذار در این زمینه، کتابها و متون فولکلوریک برخی از کد های این مجموعه است. فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران بخش های مختلف این دانشنامه را تشکیل می دهد.

 

 بیش از 120 پژوهشگر و مؤلف ایرانی و خارجی با این دانشنامه همکاری مداوم داشته و تحقیق و تألیف مقالات آن را برعهده دارند. شماری از مؤلفان و پژوهشگران همکار با این دانشنامه در زمرۀ برجسته‌ترین دانشمندان و محققان ایران و جهان هستند و برخی دیگر دانش‌آموختگان جوانی هستند که با گذراندن دوره‌های آموزشی در این بخش به پژوهشگران و مؤلفان حرفه‌ای تبدیل شده‌اند.

 

جلد سوم  دانشنامۀ «فرهنگ مردم ایران» به حرف های «ت» تا «خ» اختصاص دارد و دارای 310 مدخل است که با مدخل «توت ابوالفضل» آغاز می شود و با مدخل «خرمن و خرمن کوبی» پایان می یابد.

 

جلد نخست مجموعه دانشنامه « فرهنگ مردم ایران» که در سال 92 منتشر شده است حدود 400 مدخل از «آب» تا «باران» را در بر می گیرد.

جلد دوم دانشنامۀ «فرهنگ مردم ایران» دارای 277 مدخل است و از «باران خواهی» تا «توت» را شامل می شود.

 

جلد سوم دانشنامه « فرهنگ مردم ایران» در 775 صفحه در قطع رحلی با شمارگان 2000 نسخه و بهای 72 هزار تومان از سوی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده و در اختیار دانش پژوهان و علاقه مندان قرار گرفته است.

نظر شما