شناسهٔ خبر: 40268 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارتقای فعالیت‌ کیفی و پرهیز از توسعه کمی مهمترین سیاست وزارت علوم

رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم، مهم‌ترین سیاست هیئت امنا در این دوره آموزش عالی را، توجه به کیفیت و ارتقای فعالیت‌های کیفی دانشگاه‌ها و پرهیز از توسعه کمی اعلام کرد.

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر عبدالرضا باقری در مراسم تودیع و معارفه‌ مشاور وزیر و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی که با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم برگزار شد، با بیان این مطلب، هیئت امنا را عالی‌ترین مرجع سیاست‌گذاری کلان دانشگاه‌ها دانست و گفت: هیئت امنا از جایگاه خاصی برخوردار است و با توجه به حضور شخصیت‌های اثرگذار علمی، فرهنگی و اجتماعی در هیئت‌های امنا باید سعی شود نقش سیاست‌گذاری کلان این هیئت نسبت به گذشته پررنگ‌تر شود.

وی به نقش حمایتی هیئت امنا اشاره کرد و افزود: اعضای هیئت امنا نه تنها باید در جلسات حضور یابند بلکه باید در کنار رئیس و مدیران ارشد دانشگاه قرار داشته و بر چگونگی اجرای برنامه‌ها در دانشگاه‌ها اشراف داشته باشند.

دکتر باقری سومین وظیفه هیئت امنا را نقش نظارتی بر عملکرد دانشگاه‌ها دانست و گفت: باید سازوکارهایی تعبیه شود که بتواند بر عملکرد دانشگاه‌ها در راستای برنامه‌های تدوین شده در هیئت امنا نظارت کند.

رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی، پژوهش‌محور شدن دانشگاه‌ها و جهت‌دهی پژوهش به سمت نیازهای کشور، سرمایه‌گذاری در رشته‌های مورد نیاز، نقش‌آفرینی موثر دانشگاه‌ها در اقتصاد مقاومتی، تقویت ارتباط بین دانشگاه با بخش خصوصی و صنعت، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و تربیت فارغ التحصیلان کارآفرین و متعهد را از دیگر سیاست‌ها و برنامه‌های هیئت امنا برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: اعمال این سیاست‌ها باید با دو رویکرد حفظ استقلال عملیاتی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و همین طور نقش حمایت از دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه‌های بزرگ برای تبدیل شدن به الگوهای کیفی صورت گیرد.

در ابتدای این مراسم دکتر فرهادی در سخنانی از زحمات و تلاش‌های دکتر رستمی ابوسعیدی تشکر و اظهار امیدواری کرد که با توجه به سابقه 30 ساله مدیریت در حوزه‌های مختلف آموزشی و دانشگاه‌ها، ایشان بتوانند در دانشگاه پیام نور هم نقش‌آفرینی موثری داشته باشند.

وی همچنین، با برشمردن سوابق علمی و اجرایی دکتر باقری بر پررنگ‌تر شدن نقش هیئت امنا در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در ادامه دکتر علی اصغر رستمی ابوسعیدی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در دوران مسئولیت خود در مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم ارائه کرد.

نظر شما