شناسهٔ خبر: 40282 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمد حسین دیانی: مطالعه بیشتر باعث افزایش رفاه اجتماعی می شود

پروفسور محمدحسین دیانی گفت: کشورهایی که بیشترین تعداد کتاب را تولید می کنند یا به عبارتی بیشتر کتاب می خوانند رفاه اجتماعی بیشتری دارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این مطلب گفت: آمارهای یونسکو از میان ۱۴۶ کشور جهان نشان می دهد جوامعی که بیشترین تولید علم را دارند از رفاه اجتماعی بیشتری برخوردارند؛ در ضمن بر اساس این آمار ها تنها ۴ درصد پژوهش های علمی جهان در کشورهای در حال توسعه صورت می گیرد.
وی افزود : دیانی در ادامه به مقاله ای که در کشور آمریکا منتشر شده و در آن ادعاهایی در خصوص پیامدهای خواندن و نخواندن مطرح شده، اشاره کرد و افزود: با بررسی این مقاله که در این کشور منتشر شده و تولید کتاب و علم هم در آن زیاد است، می توان صحت این ادعا ها را بررسی کرد. در این مقاله مدعی شده اند که مطالعه مهم ترین عامل اجتماعی به شمار می رود.
وی در ادامه با بیان اینکه این مقاله ادعا کرده است که هیچ چیز در آمریکا به اندازه خواندن و نخواندن تاثیرگذار نیست تاکید کرد: فرمولی جالب بر اساس این مقاله ارائه شده است. بر اساس این فرمول هرچه بخوانی بیشتر می دانی، هرچه بیشتر بدانی باهوش تر رشد می کنی، این باعث می شود بیشتر تحصیل کنی، پیامد تحصیل بیشتر نیز مدرک بالا تر است که رفاه بیشتری را منجر می شود و در نتیجه فرزندان با عزت تر پرورش می یابند و حتی فرد می تواند طولا نی تر عمر کند.
دیانی تصریح کرد: بر اساس این پژوهش، نخواندن هم باعث می شود فرد کمتر بداند، زود ترک تحصیل کند، زود تر و طولانی تر فقیر شود و احتمال ارتکاب جرم بالا تر رفته و در نهایت زندگی کوتاه تری نصیبش شود.
وی همچنین در ادامه خطاب به کتابداران و دانشجویان رشته کتابداری گفت: باید به صحت این ادعا ها بیندیشید و سپس خودتان قضاوت کنید.
۲۵ آبان جاری تا اول آذر ماه مصادف با هفته کتاب است.

نظر شما