شناسهٔ خبر: 40320 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برزین ضرغامی: پروانه هیچ ناشری لغو نشده‌است

رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران ضمن تشریح مهمترین پرونده‌های رسیدگی شده در این هیئت از سال ۹۳ تا امروز، تاکید کرد: پروانه هیچ ناشری تاکنون لغو نشده است.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ برزین ضرغامی رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران استان تهران در گفتگو یی ضمن تشریح جزئیات پرونده‌هایی که در ماه‌های گذشته در این هیئت مورد رسیدگی قرار گرفته است، گفت: این هیئت از سال ۹۳ تا پایان ۶ ماهه نخست سال جاری، ۲۰ جلسه برگزار کرده که در آنها حدود ۸۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و طی آنها برای تعدادی از ناشران که تخلفاتی با موضوع «کتابسازی» داشتند، آرایی صادر شد. این آراء به تائید هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران مستقر در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هم رسیده است.

ضرغامی افزود: بر اساس این آراء، زنجیره‌ای از چند ناشر متخلف با همکاری یکدیگر تعدادی از کتاب‌های پرفروش و یا آثاری متعلق به برخی نویسندگان مطرح و برخی آثار  پرمخاطب  را با تغییر نام کتاب و یا ناشر و مولف، به نام خودشان و به صورت جعلی چاپ می‌کردند در حالی که کل کتاب، همانی بود که پیشتر از سوی یک ناشر دیگر و پس از طی مراحل قانونی، چاپ شده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اضافه کرد: برخی دیگر از پرونده‌ها که منجر به صدور رای هم شد، ناظر بر این بوده که تعدادی از ناشران حق مولف را آنگونه که در قرارداد میان مولف و ناشر وجود داشته است، پرداخت نمی‌کردند.

رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران استان تهران همچنین گفت: بر اساس تعدادی دیگر از آراء صادره، ناشر، اگرچه برای کتابش مجوز گرفته، اما کتابی را چاپ کرده که قبل از اخذ مجوز به وزارت ارشاد ارائه کرده به عبارت دقیق‌تری کتابی را چاپ کرده که مجوز اعلام وصول نداشته است. در پاره‌ای اوقات هم برخی ناشران متخلف اساساً کتاب‌هایی را منتشر کرده‌اند که مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشته است.

برخورد با ناشران قرآن‌های فاقد مجوز

وی درباره تخلفاتی که برخی ناشران در خصوص انتشار قرآن‌های فاقد مجوز مرتکب شده‌اند، گفت: با توجه به ضروری بودن اخذ مجوز برای انتشار قرآن از سازمان دارالقرآن کریم، برخی ناشران این مرحله را طی نکرده‌ و مجوز لازم را از این سازمان اخذ نکرده‌اند، که در این خصوص هم آرائی صادر شده است.

ضرغامی بدون اشاره به آمار، تاکید کرد: خیلی از آراء صادره از سوی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران استان تهران، منجر به تعلیق پروانه ناشر شده است از جمله ۱۱ مورد. اما تا این لحظه پروانه فعالیت هیچ ناشری لغو و ابطال نشده است.

پیش تر هم همایون امیرزاده نماینده تام الاختیار وزارت ارشاد و رئیس هیئت تجدیدنظر در رسیدگی به تخلفات ناشران بهخبرنگار مهر گفته بود:حکم تعلیق ۳ تا ۴ ماهه فعالیت ۱۱ ناشر متخلف در تهران به دلیل «کتابسازی» و علی رغم نداشتن شاکی خصوصی، ابلاغ شده و این احکام مراحل اجرایی را طی می‌کند (اینجا).

دیگر اعضای هیئت تجدیدنظر در رسیدگی به تخلفات ناشران کشور را محمدعلی مهدوی‌راد، علی فریدونی، نادر قدیانی، لادن حیدری و محمد کاظم شمس تشکیل می‌دهند.

نظر شما