شناسهٔ خبر: 40337 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قزلی: برگزاری جایزه جلال در جغرافیای فارسی‌زبانان از سال آینده

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در اختتامیه جایزه جلال از برگزاری این جایزه در جغرافیای فارسی‌زبانان از سال آینده خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد دقایقی پیش با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، حجت الاسلام محمدرضا زائری عضو هیئت علمی جایزه جلال، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد دبیر علمی جایزه، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در تالار وحدت آغاز شد.

مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، در سخنانی گفت: جلال یک نام بزرگ با یک هویت تاریخی مشخص است. نام جلال رسم آشنای ایرانی مسلمان است که می‌خواهد طرحی نو در ادبیات بیاندازد و از هستی انسان سخن گوید.

وی ادامه داد: اجرای جایزه جلال که با اعتماد وزیر و معاون فرهنگی ارشاد همراه بود امروز محور مشخصی یافته است. بیت‌الغزل این دوره ادامه روند شفاف گذشته بوده است. با تدبیر مقام‌های عالی و درایت هیئت علمی و هیئت داوران امروز پرتویی از امید بر جان ناآرام ادبیات ایرانی دمیده شده است. در این میان نقش هیئت علمی غیر قابل انکار است.

مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی تصریح کرد: بصیرت و روشنفکری برای همه ما واژه‌های آشنایی است ما با این واژه‌ها انقلاب کرده و از نظام اسلامی خود دفاع کرده‌ایم. متأسفانه این واژه‌ها امروز بدیل‌های بی مایه‌ای یافته است. بنده اطمینان می دهم که جایزه جلال طبق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مر قانونی به سرانجام رسیده است. من و همکارانم مسئولیت اجرایی آن را برعهده می‌گیریم و به خدا پناه می‌بریم که بخواهیم ساز جایزه را به نت‌های مخالف قانون کوک کنیم و یا به ساز بولتن‌های خودبصیرت پندار.

قزلی در پایان سخنانش گفت: از سال آینده جایزه جلال در جغرافیای فارسی زبانان برگزار می شود چرا که این جایزه ظرفیت‌های بسیاری دارد.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد دبیر علمی جایزه جلال نیز در سخنانی گفت: شهادت می‌دهم به ایمان، علم، آگاهی و خردورزی و رهایی از وابستگی عزیزانی که در داوری‌های ما حضور داشتند. من مشهد در محضر مقام معظم رهبری و با هدایت ایشان داستان را شروع کردم. خواندم و می‌خوانم. همچنین آقای صالحی همراه و همدل بزرگی بود که در سال‌های گذشته از ایشان بهره برده‌ام.

وی ادامه داد: ما باید نقد را باور کنیم. نقد را جدی گرفته و خود به نقد آثارمان بپردازیم. این سیره جلال هم بود و در غرب زدگی به اصرار از عده‌ای خواسته بود که این کتابش را نقد کند.

نظر شما