شناسهٔ خبر: 40344 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چگونه کتابی فراموش‌شده تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب پنتاگون شد

«ایوان هانسبرگر» فقط 13 سالش بود که پدربزرگش سکته کرد و هیچ‌وقت به حالت قبلش برنگشت اما نوجوان میان اشیای متعلق به پدربزرگش چیزی پیدا کرد که زندگی‌اش را دچار تغییر کرد و به نسل جدید سربازان و ملوانان آمریکایی الهامی دوباره بخشید.

 

 

چگونه کتابی فراموش‌شده تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب پنتاگون شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سال ۱۹۹۹ «هانسبرگر» در حال کمک کردن به مادربزرگ بود، وسایل پدربزرگ را جمع کرد تا به مرکز مراقبت‌های ویژه منتقل شود. کتابی میان وسایل پدربزرگ بود که مادربزرگ قصد داشت آن را دور بریزد اما توجه پسرک را جلب کرد. نام کتاب «قدرت برای خدمت به خدا و میهن» بود و سرباز سابق این نسخه را در جنگ جهانی دوم و جنگ کره به همراه خود داشت. پسرک که می‌دانست کتابی که در دست گرفته در مواقع سخت به پدربزرگش کمک کرده است، ایده‌ای به ذهنش رسید که بعدها به اتفاقی بزرگ تبدیل شد.
 
«هانسبرگ» به فاکس‌نیوز گفت: «دلم می‌خواست کتابی را که به او آرامش داده بود منتشر کنم. از او پرسیدم بابابزرگ دوست داری این کتاب را منتشر کنیم و او سرش را تکان داد!»

«قدرت برای خدمت به خدا و میهن» اولین بار در سال ۱۹۴۲ نوشته و به نیروهای نظامی هدیه شد تا در میدان کارزار بخوانند و تعمق کنند. یک میلیون نسخه از این کتاب قبل از انتشارش در سال ۱۹۵۳ بین سربازان توزیع شده بود.

پس از شنیدن داستان‌های پدربزرگ درباره این کتاب و تاثیری که روی او در میادین جنگ گذاشته بود «هانسبرگر» به این نتیجه رسید که ۵۰۰۰ نسخه جدید چاپ کند و به کمپ نیروی دریایی «پندالتون» بفرستد. او می‌گوید: « برای این کار مجبور بودیم کتاب را صفحه به صفحه اسکن ، سپس هر صفحه را بار دیگر تصحیح کنیم و چون اشتباهات زیادی داشت گاهی متن را بار دیگر تایپ کردیم.»

پس از یازده سپتامبر تقاضا برای کتاب به اوج خود رسید. اگرچه وزارت دفاع نمی‌تواند از سرمایه خود برای خرید کتاب‌های مذهبی استفاده کند اما میلیون‌ها نسخه از این کتاب سفارش داد.

«هانسبرگر» می‌گوید: «ناگهان از همه جای کشور نامه می‌رسید، مردم برایمان چک می‌فرستادند، پنتاگون یک میلیون نسخه از کتاب را سفارش داد. احساس می‌کنم خدا دلش می‌خواست این اتفاق بیفتد چون بدون کمک او چنین اتفاقی میسر نبود.»

«هانسبرگر» که در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه «یو سی ال ای» فارغ‌التحصیل شد همچنان در تلاش است این کتاب را به دست همه برساند اما انجام این کار هزینه بالایی دارد که سبب شد از سرمایه‌گذاران مختلف تقاضای کمک کند تا سه میلیون نسخه درخواستی پنتاگون تأمین شود. هر کسی که یک نسخه از «خدمت به خدا و میهن» را به ازای ۷ دلار سفارش دهد ناشر علاوه بر نسخه‌ای که به آن فرد می‌دهد یک نسخه دیگر را از طرف همان فرد به نیروی انتظامی هدیه می‌کند.

نظر شما