شناسهٔ خبر: 40347 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دغدغه تماشاگر تئاتر اندیشه است

هما شیرازی کارگردان جوتان نمایش «گود برداری» معتقد است بهای پنج هزار تومانی بلیت برای احترام به مخاطب است و اینکه برخی گمان می کنند نمایشی که بهای بلیت آن پنج تومان است لزوماً بی کیفیت تر از نمایش سی هزار تومانی است، واقعیت ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ هما شیرازی کارگردان نمایش گودبرداری گفت: پس از شش سال تجربه تئاترهای دانشجویی، از سال گذشته با همراهی دوستانم گروه تئاتر چروک را راه انداختیم تا نگاه حرفه ای تری به تئاتر داشته باشیم. همان سال اولین کارمان را در «جشنواره تئاتر شهر» ارائه کردیم و امسال هم با تغییر شیوه نمایش مان خواستیم تئاتری شسته رفته تر آماده کنیم که خوشبختانه در جشنواره تئاتر شهر مورد توجه قرار گرفت.

وی که اولین کارگردانی خود را تجربه می کند، درباره انتخاب «تماشاخانه پندار» برای اجرای اثرش ابراز کرد: بعد از استقبال مخاطبان در جشنواره تئاتر شهر برای آنکه نمایش مان بیشتر دیده شود به اجرای عمومی فکر کردیم. در میان تماشاخانه هایی که امکان اجرا داشتیم، پندار برای ما مناسب تر بود، چرا که هم امکانات خوبی برای اجرای ما دارد و هم  هزینه سنگینی به ما تحمیل نمی کند.

خسته از روزمرگی

شیرازی درباره داستان نمایش نیز گفت: سعی کردیم به نوعی بحث اقلیت و اکثریت را نشان دهیم. اینکه کسانی در پیوستن به اکثریت مقاومت می کنند و سعی دارند خواسته های خود را حفظ کنند. به تعبیر دیگر نمایش داستان آدم هایی است که از وضعیت شان راضی نیستند و به نوعی از زندگی روزمره خسته شدند.

این کارگردان جوان درباره وجه تسمیه نمایش نیز اذعان کرد: گودبرداری یک اسم شخصی است که به علاقه ی نویسنده به مهندسی عمران بر می گردد، اما اگر ارتباط اسم با داستان را بخواهید به تعبیری شاید این باشد که گودبرداری اولین مرحله برای شروع تغییرات در یک ساختمان است و می تواند شروعی برای تغییر در جامعه هم باشد.

شیرازی که تجربه بازیگری هم دارد، درباره هزینه های اجرا گفت: گودبرداری از نمایش های برگزیده جشنواره تئاتر شهر است و کمک هزینه ای برای اجرا به ما تعلق خواهد گرفت که چون زمان پرداخت آن مشخص نیست، فعلاً خودمان هزینه اجرا را پرداختیم.

وی که برای اجرای اثرش بهای بلیت پنج هزار تومانی را انتخاب کرده تاکید کرد: احساس کردیم بهای پنج هزار تومانی بلیت، می تواند به نوعی تبلیغ برای اجرای ما باشد اما در یک هفته گذشته بازخورد تماشاگران نشان می دهد که انگار ضد تبلیغ عمل کرده. تماشاگران با تعجب از من می پرسند چرا اینقدر مبلغ کمی گذاشتید؟ انگار نمایشی که بهای بلیت آن پنج تومان است لزوماً بی کیفیت تر از نمایش سی هزار تومانی است که واقعیت ندارد.

تماشاگر تئاتر قابل احترام است

شیرازی ادامه داد: تماشاگر تئاتر دغدغه فکر و اندیشه دارد که معتقدم چنین کسی قابل احترام است. حتی اگر کار دیگه ای روی صحنه بیاورم، ترجیح می دهم پنج تومان را حفظ کنم، شاید جریانی آغاز شود که هزینه تئاتر برای همه قابل پرداخت باشد تا تماشاگران بیشتری به تئاتر بیایند و کسانِ بیشتری به اندیشه واداشته شوند.

در نمایش گودبرداری که نوشته ی سید رضا خاتمی است، نگین فراهانی، سوده فارانی (مهمان از گروه حومه)، امیرحسین عربی و معراج همتی بازی می کنند. هما شیرازی (طراح صحنه و لباس)؛ علی اکبر مستدام (انتخاب موسیقی)؛ سعیده خلیلی (طراح پوستر و بروشور) سایر عوامل این نمایشند.
گودبرداری که برگزیده چهارمین جشنواره تئاتر شهر در رشته نمایشنامه نویسی و تقدیر شده در بخش کارگردانی و بازیگری زن است تا ششم آذر ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه پندار روی صحنه می رود.  

نظر شما