شناسهٔ خبر: 40368 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سلامت روان عامل موثر در تقویت بنیه علمی دانشجویان

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: اگر بتوانیم به سلامت روان دانشجویان کمک کنیم، آنها در زمینه تحصیل، پژوهش و مسائل علمی تقویت می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سید مرتضی موسوی خوشدل رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو ضمن تاکید بر اینکه عملکرد مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تا کنون رضایت بخش بوده است گفت: عملکرد این مراکز تاکنون خوب بوده است و می‌تواند بهتر باشد اما بهبود این عملکرد به برنامه ریزی کلان، بودجه و مسائلی از این دست نیاز دارد.

وی افزود: مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها دارای دو عملکرد هستند. عملکرد اول مربوط به دانشجویانی است که مشکلات خاص دارند و اگر به آن‌ها کمک نشود نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند و موفق باشند که در این زمینه مراکز مشاوره دانشگاه‌ها موفق عمل کرده‌اند.

موسوی رویکرد مهمتر مراکز مشاوره دانشگاه‌ها را توانمندسازی دانشجویان دانست و تاکید کرد: اگر بتوانیم به سلامت روان دانشجویان کمک کنیم دانشجویان در تحصیل، پژوهش و مسائل علمی تقویت می‌شوند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: در زمینه مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها به نظر می‌رسد که در بین کشورهای منطقه ایران تقریبا از رتبه اول برخوردار است و عملکرد این مراکز در بسیاری کشورها مانند ایران نیست.

موسوی «مهارت نه گفتن» ، مدیریت زمان، کنترل بحران‌های عاطفی را از جمله مهارت‌های توانمندسازی دانشجویان خواند و گفت: در بحث توانمندسازی دانشجویان مجموعه‌ای از مهارت عمومی به دانشجویان آموزش داده می‌شود و مهارت‌های عمومی آنان و راندمان کاری دانشجویان افزایش می‌یابد.

وی گفت: اخیرا مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مهارت‌های پس از دانشگاه از جمله روشهای کارآفرینی، پیدا کردن شغل و مسائلی از این دست را نیز آموزش می‌دهند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت درباره پیگیری دانشجویانی که پس از مدتی دیگر به مرکز مشاوره مراجعه نمی‌کنند نیز بیان کرد: اگر در مرکز مشاوره دانشگاه احساس شود مشکل دانشجو حاد است و نیاز به پیگیری دارد مشکل وی را پیگیری می‌کنیم.

موسوی ادامه داد: طرح «استاد مشاور» سه سال است که در دانشگاه علم و صنعت اجرا می‌شود. در این طرح درسی به نام «مهارت دانشجویی» به دانشجویان تدریس می‌شود که مهارت‌های مربوط به سلامت روان و مهارت‌های آموزشی را به دانشجویان آموزش می‌دهد.

وی اظهار کرد: درس «مهارت دانشجویی» در کارنامه لحاظ می‌ود اما نمره‌ای به آن اختصاص داده نمی‌شود.در عین حال کلیه دانشجویان ملزم به گذراندن این درس هستند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت درباره طرح استاد مشاور افزود: در این طرح هر ۱۵-۱۰ دانشجوی ورودی جدیدی به یک استاد مرتبط می‌شوند و این دانشجویان می‌توانند در زمینه‌های درسی،‌روانشناسی، مالی و فرهنگی از استاد خود کمک بگیرند.

موسوی گفت: برای اساتید کارگاه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم و دانشجویان تا دو سال به شکل رسمی می‌توانند از حمایت این اساتید برخوردار شوند که البته معمولا پس از پایان این دو سال ارتباط دانشجو و استاد استمرار می‌یابد.

وی تبلیغات داخلی محیطی را عامل جذب دانشجویان به مراکز مشاوره دانشگاه خواند و گفت: مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت در سالهای ۹۱ و ۹۳ به عنوان مرکز مشاوره ملی برگزیده‌ کشور شناخته شد و این مسئله به دلیل تعامل خوب و افزایش حجم فعالیت‌های مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت شده است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت ارائه خدماتی از جمله برگزاری برنامه‌هایی در داخل دانشگاه، مسابقات مختلف و کارگاه‌های مشاوره را از دیگر عوامل مراجعه به مرکز مشاوره دانشگاه برشمرد و بیان کرد: مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت تلاش می‌کند ارتباط خوبی با دانشجویان برقرار کند.

موسوی از ارتباط مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت با سایر ادارات دانشگاه این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: به دلیل ارتباط خوب با دانشجو، حجم و تنوع فعالیت‌ها و کیفیت آن‌ها موفق عمل کرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌بر اساس قوانین دانشگاه هر دانشجوی کارشناسی که دو ترم مشروط شود به مرکز مشاوره دانشگاه ارجاع خواهد شد و اگر این دانشجویان به مرکز مشاوره رجوع نکنند اجازه‌ ادامه تحصیل ندارند و ما نیز برای پیگیری این مسئله از حمایت معاونت آموزشی دانشگاه برخورداریم.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت علل مشاوره دانشجویان در فصول مختلف را متفاوت دانست و اظهار کرد: مشکلاتی مانند اضطراب در ایام امتحانات و مشاوره ازدواج شاخص‌های مراجعه دانشجویان به مرکز مشاوره دانشگاه است.

موسوی همچنین گفت:‌در مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت از لحاظ هزینه مشکلی نداریم و توانسته‌ایم مشکلات مالی را حل کنیم. دلیل این مسئله هم این است که مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت تحت حمایت معاونت فرهنگی این دانشگاه است و نه معاونت دانشجویی، از این رو کلیه‌ خدمات مشاوره‌ای در دانشگاه علم و صنعت به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی در پایان ضمن اشاره به افزایش مراجعات دانشجویان رویکرد توانمندسازی مراکز مشاوره دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد.

نظر شما