شناسهٔ خبر: 40371 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی آراء عرفا و فلاسفه در «کثرت یا وحدت وجود»

«کثرت و یا وحدت وجود» عنوان جدیدترین کتابی است که پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی راهی کتابفرشی‌ها کرده است. این کتاب در تلاش است تا مخاطبان خود را با آراء عرفا و فلاسفه درباره «وجود» آشنا کند.

بررسی آراء عرفا و فلاسفه در «کثرت یا وحدت وجود»/ آیا حقیقت «وجود» واحد است یا متکثر؟

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جدیدترین اثر خود با عنوان «کثرت و یا وحدت وجود» به قلم حسین عشاقی را روانه بازار کتاب‌های فلسفی کرده است.
 
در بخشی از این کتاب آمده است:‌ «آیا حقیقت «وجود» واحد است یا متکثر؟ به نظر ما هر گونه کثرت از حقیقت «وجود» منتفی است. اما اگر حقیقت «وجود» واحد است، چه تفسیری باید برای وحدت وجود کرد و چه برهان‌هایی می‌تواند این دعوا را اثبات کند، و در صورت یگانه بودن وجود، تکلیف کثرات مشهود چیست؟ آیا آنها موهومند یا توجیه قابل قبولی برای پذیرش آنها، در عین پذیرش وحدت وجود نیز هست؟»

عشاقی در اهمیت بحث وحدت یا کثرت وجود نوشته است: «می‌توان گفت هر یک از گرایش‌هایی که در این بحث بین صاحبنظران به وجود آمده، موجب شده تا یک مکتب فلسفی خاصی شکل بگیرد.»

با توجه به این کتاب، می‌توان دریافت که حداقل برخی از براهین برای وحدت شخصی وجود به شکلی که در نزد عرفا مطرح است «تام» هستند و اشکالات وارده بر آنها ناتمام است.

در بخش اول کتاب، برهان «ابوحامد محمد ترکه اصفهانی»، بخش دوم و سوم کتاب «برهان صائن‌الدین ترکه» و در بخش چهارم، «برهان قیصری» بر وحدت شخصی «وجود» مورد بحث و مناظره قرار گرفته است. بخش دوم و سوم گرچه تمام بحث‌هایش به یک برهان مربوط است، ولی به دلیل انبوهی مطالب مورد بحث در این برهان، قسمتی که راجع به رابطه وحدت وجود و نحوه وجود کلی بود، بدون این‌که ساختار مناظره دگرگون شود، به بخش سوم اختصاص داده شد.

«کثرت و یا وحدت وجود» در 599 صفحه، شمارگان 300 نسخه، به بهای 40 هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

نظر شما