شناسهٔ خبر: 40397 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کتاب‌شناسی فردوسی و شاهنامه» منتشر شد

کتاب «کتاب‌شناسی فردوسی و شاهنامه»؛ بررسی و تحلیل کمی و کیفی پژوهش‌های فردوسی شناسی به کوشش زهرا قربانی پور منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، زهرا قربانی پور درباره کتاب «کتاب‌شناسی فردوسی و شاهنامه» گفت: این کتاب به بررسی و تحلیل کمی و کیفی پژوهش‌های فردوسی شناسی پرداخته و هدف آن توصیف، تحلیل و طبقه‌بندی کلیه کتاب‌هایی است که پس از انقلاب اسلامی در زمینه فردوسی و شاهنامه نگاشته شده است.

وی افزود: این کتاب شامل ۸۰۶ عنوان کتاب است که از کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس و کتابخانه دانشگاه تهران گردآوری‌شده و تحت عنوان پانزده رویکرد در سه حوزه کلی کاربردی، بنیادی و توسعه‌ای گنجانده ‌شده است.

قربانی پور ادامه داد: به طور کلی تمام کتاب‌هایی که طی ۳۰ سال و از سال ۵۷ تا ۸۷ درباره فردوسی شاهنامه نوشته‌شده را شامل می‌شود.

این نویسنده گفت: درباره فردوسی تابه‌حال یک کتاب‌شناسی موجود بوده که آن‌هم فقط درباره اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب‌ها ارائه‌شده بوده است. ولی تفاوت این کتاب با کتاب‌های این حوزه بر این ترتیب است که هر کتاب علاوه بر اینکه اطلاعات شناسنامه‌ای را شامل می‌شود، توصیف‌شده و انگاره‌هایی هم از طرف خودم در آنجا به‌صورت تشریحی توضیح آورده شده است؛ و سعی کردم حتی ریزترین نکته‌ها را هم بیان کنم.

قربانی پور خاطرنشان کرد: این کتاب مربوط به پایان‌نامه من بوده و زمانی که خواستم این عنوان را برای پایان‌نامه انتخاب کنم استادان با من مخالفت کردند. زیرا معتقد بودن کار گسترده‌ای است. ولی با توجه به اینکه نیاز بود در حوزه فردوسی و شاهنامه این کار انجام‌ شود آن را به اتمام رساندم.

نظر شما