شناسهٔ خبر: 40424 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طبق وجدان ،توان علمی وقوانین عمل کرده‌ ایم

کورش علیانی می‌گوید: اگر کسی درباره انتخاب ما در جایزه جلال و موقعیت پیرامونش بر این باور است که ما به وظیفه‌مان عمل نکرده‌ایم یا به تعبیر آشکارش خیانت کرده‌ایم ما با او جنگی نداریم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کورش علیانی داور بخش مستندنگاری هشتمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد در گفتگو یی در پاسخ به ابهاماتی که پیرامون انتخاب رمان «تو در قاهره خواهی مرد» به عنوان برگزیده بخش مستندنگاری مطرح شده است گفت: مبنای کار ما در جایزه جلال شیوه‌نامه اجرایی جایزه است که در سایت این جشنواره نیز وجود دارد. این شیوه‌نامه در تبصره بند اول ماده دوم خود تصریح می‌کند «کتاب‌های مستند داستانی در بخش مستندنگاری دسته‌بندی می‌شوند.» این کتاب نیز بر اساس محتوای آن و بر اساس تصریح شیوه‌نامه در این قالب دسته‌بندی شده است.

علیانی تأکید کرد: این کتاب از منظر شیوه روایی داستان است و از طرفی بر مبنای محتوایش اثری مستند. به همین خاطر باید در این بخش داوری می‌شد.

وی همچنین با اشاره به برگزیده دیگر این بخش نیز گفت: به باور شخصی من جایزه ادبی جلال‌آل احمد باید به این فکر کند که بخش مستقلی را در ارتباط با ادبیات جنگ در خود ایجاد کند. به نظرم حجم آثار تولیدی در این بخش به اندازه‌ای هست که بتواند بخش مستقلی را به خود اختصاص دهد.

منع قانونی برای داوری آثار هیچ ناشری نداریم

علیانی در ادامه در پاسخ به برخی شائبه‌ها درباره انتخاب اثر برگزیده از یک ناشر گفت: ما در داوری جایزه جلال منع قانونی برای داوری کردن آثار هیچ ناشری نداریم. اگر نشری هست که کار خلافی کرده، این ناشر باید به دادگاه برود و اتهامش بررسی شود یا مجازات شود یا مبرا. از سوی دیگر به باور من ناشر با همه احترامی که برایش قائل هستم، خادم کتاب است و این کتاب است که به ناشر هویت می‌دهد نه برعکس.

این نویسنده و ویراستار افزود: ما در جایزه ماهیت کتاب را داوری کردیم. کتاب آقای صدر اثری است مستند و روزنگاشت از زندگی محمدرضا پهلوی. جدای از این کتاب بد نیست همه ما کمی سرمان را از لاک خود بیرون بیاوریم.

تعریف اهداف انقلاب چیست؟

وی افزود: در روزگاری که شبکه های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به هزاران شکل تلاش می‌کنند در قالب فیلم‌های به اصلاح مستند و مصاحبه، خاندان منفور و از کشور رانده شده پهلوی را دوباره در نزد مردم ایران تطهیر کنند، معرفی و برگزیده شدن کتابی که در قالب یک مستند داستانی این خاندان را طرد می‌کند و چهره واقعی و زشت آنها را نشان می‌دهد، اگر در راستای اهداف انقلاب اسلامی نیست، آن وقت باید دید اهداف انقلاب اسلامی چه تعریفی پیدا می‌کند.

علیانی تصریح کرد: این روزها به نظر می‌رسد یک جریان شبه جنگی پیرامون این جایزه شکل گرفته. من البته به جنگ قائل نیستم و خوشحالم که به عنوان داور طبق وجدان و توان علمی و قوانین عمل کرده‌ام.  اگر کسی درباره انتخاب ما در جایزه جلال و موقعیت پیرامونش بر این باور است که ما به وظیفه‌مان عمل نکرده‌ایم یا به تعبیر آشکارش خیانت کرده‌ایم ما با او جنگی نداریم.

نظر شما