شناسهٔ خبر: 40439 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سارقان علمی را باید رسوا کرد

یک حقوقدان و استاد دانشگاه گفت: دانشجو یا استادی که سرقت علمی می کند را باید انگشت نما کرد تا جلوی فساد علمی که بلای جان جامعه دانشگاهی شده، را گرفت.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ کامبیز نوروزی در همایش بازگشت به دانشگاه که توسط انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شده بود افزود: مخفی کردن این گونه تخلفات، اجازه رشد دادن به این پدیده است، بنابر این باید گروه های صنفی در سطح دانشجویان و اساتید، با حفظ معیارهای اخلاقی این موارد را آشکار کنند تا ساحت علم بیش از این مکدر نشود.
وی گفت: دانشجو یا استادی که پایان نامه خود را از خیابان می خرد، یا از دیگر کتب علمی و پایان نامه ها بدون ذکر منبع مطلب سرقت کرده و به نام خود ثبت می کند، مستحق برخورد است. 
نوروزی افزود: این فرد نباید اجازه یابد با همین مدرک که اساس آن بر جعل استوار شده تدریس کرده یا پست بگیرد.
وی ادامه داد: شما به راحتی مغازه هایی می بینید که کار اصلی آنها نوشتن پایان نامه است، یعنی یک تخلف به عمیق ترین مرحله خود که همانا آشکار شدن است؛ رسیده چرا که کارکرد پیدا کرده است.
نوروزی با بیان اینکه این مساله را باید وسیع تر دید، اظهار کرد: بر اساس آمار مراجع رسمی در سال ۱۳۶۳ با ۳۲ میلیون جمعیت فقط دو میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده در دادگستری وجود داشته که این رقم در سال ۹۳ به ۱۵ میلیون پرونده با ۷۸ میلیون جمعیت رسیده است و میزان پرونده ها در قبال جمعیت بیش از ۱۱۰ درصد رشد داشته است. 
نوروزی ادامه داد: همچنین بر اساس برآوردها سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد زندگی مردم می شود. یا اینکه در ۵ سال گذشته سالانه بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار پرونده شکایت مردمی علیه دولت و سازمانهای عمومی به دیوان عدالت اداری شده است که در خیلی از موارد حق با مردم بوده است. یعنی دولت در ایران سالانه حدود ۶۰ هزار تصمیم غیرقانونی گرفته است. پس جرم و تخلف در کشور کارکرد پیدا کرده است.
نوروزی افزود: در چنین شرایطی دیگر قواعد و قانون، کارآیی خود را از دست داده و اگر جلوی آن گرفته نشود جامعه وارد مرحله پیچیده تری می شود که در آن برای گذراندن زندگی روزمره خود باید قانون و اخلاق را نقض کرد. در این شرایط اخلاق انسانی به پایین ترین مرتبه خود سقوط می کند و اراده سیاسی هم کارساز نیست.
این استاد دانشگاه گفت: دانشگاه را هم باید در بطن این واقعیات تحلیل کرد. آنچه در دانشگاه های ما اتفاق می افتد تلاش برای دستیابی به مدرک است نه علم و دانش. برای همین یک خلاء معنایی، این نهاد را تسخیر کرده است و دانشگاه کارکرد اصلی خود را از دست داده است. در چنین شرایطی نمی توان از دولت یا دولت ها توقع داشت اقدامی انجام دهند چرا که دیگر با آیین نامه و دستور العمل نمی شود کاری کرد.
نوروزی ادامه داد: دانشگاه ما به ویژه در رشته های علوم انسانی اکنون گرفتار چنین وضعیتی است و مساله اصلی نه فشارهای وارده بر دانشجویان از طرف برخی افراد حقوقی و حقیقی، بلکه سقوط اصول و قواعد علمی است که قرار بوده در دانشگاه حاکم باشد.
وی افزود: در علوم انسانی و اجتماعی کشور دیگر فکر کردن، پژوهش و نظر دادن جایی ندارد و کپی برداری جایگزین شده است. برخلاف سایر حوزه ها اتفاقا اگر در این مورد بگم بگم راه انداخته و موارد تخلف را در دانشگاه بگوییم موثر واقع شده و جلوی آن گرفته می شود. ضمن اینکه در این باره نباید از دولت خیلی توقع داشت، چرا که دولت در ساحت قدرت محدودیت ها و .. دارد که امکان این کار را به وی نمی دهد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۹-۲۸ ۱۷:۰۲رهگذر 0 0

    این حقوق‌دان نمی‌داند رسوا کردن و هتک حرمت افراد حتی اگر مجرم باشند مطابق قانون اساسی خودش جرم است؟ نمی‌داند مجازات را دادگاه باید تعیین کند و هتک حرمت خودش نوعی اجرای مجازات بدون رأی دادگاه است؟
                                

نظر شما