شناسهٔ خبر: 40442 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تفاهم نامه با آفریقای جنوبی گشایش پنجره ای جدید برای دو ملت است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: امضای تفاهم نامه امروز با آفریقای جنوبی، سبب گشایش پنجره ای جدید است تا علاقه مندان در کتابخانه های ملی دو کشور با فرهنگ های یکدیگر آشنا شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز سه شنبه در حاشیه بازدید خانم ریجویس مابودافاسی معاون وزیر فرهنگ آفریقای جنوبی از کتابخانه ملی افزود: برگزاری هفته فرهنگی آفریقای جنوبی در ایران و جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی، همچنین دیدار نخبگان علمی و فرهنگی دو کشور از جمله مفاد تفاهم نامه یاد شده است.
وی آفریقای جنوبی را دروازه آفریقا دانست و گفت: ایران اولین کشوری بود که پس از انقلاب اسلامی با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی قطع رابطه کرد.
صالحی امیری افزود: در ایران نام نلسون ماندلا بسیار مقدس است و مردم کشور ما به شدت نسبت به تحولات آفریقای جنوبی نگاه مثبت دارند.
وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) قبل از انقلاب آفریقای جنوبی اعلام کرد که ایران به جز رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی با همه کشورهای دنیا ارتباط دارد.
صالحی امیری با اشاره به مذاکرات اخیر هیات اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی ابراز امیدواری کرد با امضای تفاهم نامه میان این دو کشور، همکاری های فرهنگی بیش از پیش گسترش یابد.
وی با اشاره به هشتاد و یکمین اجلاس انجمن بین المللی کتابداری و اطلاع رسانی (ایفلا) ۲۰۱۵ در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی گفت: معاون وزیر فرهنگ این کشور که در حوزه محیط زیست هم فعالیت هایی داشته و از مدیران فرهنگی مطرح این کشور است، برگزار کننده اجلاس یاد شده با حضور بیش از سه هزار شرکت کننده بود. 
وی گفت: ایران از جایگاه ویزه ای در اذهان عمومی مردم آفریقای جنوبی برخوردار است.

** پیشنهاد برگزار جشنواره فرهنگی دو کشور 
خانم ریجویس مابودافاسی معاون وزیر فرهنگ آفریقای جنوبی از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: شرکت صالحی امیری در احلاس ایفلا فرصت مغتنمی بود که توجه دنیا را به حوزه کتاب و کتابداری معطوف کرد.
وی پیشنهاد کرد: جشنواره های فرهنگی به منظور آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ دو کشور برگزار شود و ارتباطات در زمینه کتاب داری افزایش یابد.
ریجویس ابراز امیدواری کرد: با امضای تفاهم نامه مشترک میان کتابخانه ملی و وزارت فرهنگ آفریقای جنوبی گام های مثبتی در زمینه رفع مشکلات کتابخانه های کشورش برداشته شود تا پاسخگوی نیاز مردم باشد.
به گفته وی، آفریقای جنوبی از حیث تعداد کتاب و کتابخانه ضعیف است و فرهنگ کتابخوانی در بیشتر نقاط این کشور جای خود را باز نکرده است .
جویس از صالحی امیری دعوت کرد برای بازدید از کتابخانه ملی و آرشیو اسناد آفریقای جنوبی به این کشور سفر کند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا خانم ریجویس مابودافاسی و هیات همراه همچنین امروز از بخش های مختلف کتابخانه ملی از جمله تالارهای تخصصی مطالعه، بخش های نابینایان، کودکان و بخش اسلام شناسی بازدید کرد.

نظر شما