شناسهٔ خبر: 40461 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیزیکدان برجسته از «واقعیت پنهان» پرده برداشت

کتاب «واقعیت پنهان (جهان‌های موازی و قوانین ژرف کیهان)» نوشته برایان گرین، فیزیکدان برجسته و از پیشگامان نظریه «ریسمان» به فارسی ترجمه و منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛  موضوعی که در آغاز قرن بیستم تردیدهایی درباره آن وجود داشت، در آغاز قرن بیست و یکم دیگر نتیجه‌ای مسلم شمرده می‌شود: تجربه روزمره ما هنگام کشف ماهیت راستین واقعیت، گمراه کننده است. اما اگر بیشتر تامل کنیم، چندان هم شگفت زده نخواهیم شد. نیاکان ما در جنگل‌ها گردهم می‌آمدند و برای شکار به دشت‌ها می‌رفتند اما استعداد محاسه رفتار کوانتومی الکترون‌ها یا تعیین مفاهیم کیهان‌شناختی سیاه‌چاله‌ها تاثیری در بقای آنها نداشت.

اما بزرگتر شدن مغز انسان مزیت‌هایی داشت و با رشد قوای عقلانی ما، توانایی‌مان برای کندو کاوِ عمیق دنیای اطرافمان نیز بیشتر شد. برخی از نیاکان ما برای افزایش گستره حواس‌مان تجهیزاتی ساختند. برخی دیگر با روش نظام‌مند آشکارسازی و بیان الگوها، یعنی ریاضیات، اُنس گرفتند.

زمانی گیتی به معنای «هر آنچه وجود دارد» بود: هر چه هست و هر چه نیست. مفهوم بیش از یک گیتی، بیش از همه چیز ظاهراً تناقض‌آمیز است. با وجود این، تعدادی پیشرفت‌های نظری به تدریج به تعبیر «گیتی» حیات بخششیده‌اند. «جهان‌های موازی»، «گیتی‌های موازی»، «گیتی‌های متناوب»، «فراگیتی»، کلان گیتی»، یا «بسگیتی» همگی با هم مترادف‌اند و به انبوه واژگانی تعلق دارند که برای توصیف گیتی ما و طیفی از گیتی‌های ممکن دیگر به کار می‌روند.

برایان گرین، فیزیکدان برجسته در کتاب «واقعیت نهان (جهان‌های موازی و قوانین ژرف کیهان)» با فرض اینکه خواننده کتاب هیچ تخصصی در زمینه فیزیک یا ریاضیات ندارد، در این اثر هم - به مانند کتاب‌های قبلی‌اش - از استعاره و تمثیل سود برده و جای جای کتابش مملو از وقایع تاریخی است تا شرحی قابل فهم از برخخی از عجیب‌ترین و گویاترین بینش‌های فیزیک جدید به دست داده باشد که شاید درستی آنها در آینده ثابت شود.

اکنون تحلیل‌های نافذ و کشف‌های مرتبط ما را به درکی بی‌اندازه جدید می‌رسانند: تفکر درباره این امکان که گیتی ما تنها گیتی‌ای نیست که وجود دارد. کتاب «واقعیت پنهان (جهان‌های موازی و قوانین ژرف کیهان)» به بررسی این امکان می‌پردازد. برایان گرین، فیزیکدان برجسته و از پیشگامان نظریه ریسمان با قلم نافذ خود، ما را در این سفر شگفت‌انگیز به دنیا جهان‌های موازی، مهبانگ‌ها، بسگیتی‌های شامل بدل‌های بی‌شماری از شما، توهم هولوگرافیک و واقعیت مجازی همراهی می‌کند.

کتاب ۴۰۶ صفحه‌ای «واقعیت پنهان (جهان‌های موازی و قوانین ژرف کیهان)» ۱۱ فصل دارد: مرزهای واقعیت، همزادهای بی‌پایان، ابدیت و بی‌نهایت، وحدت بخشیدن به قوانین طبیعت، گیتی‌های سرگردان در بُعدهای نزدیک، تفکر نو درباره یک ثابت کهنه، علم و بسینگیی، چندجهانی اندازه‌گیری کوانتومی، سیاه‌چاله‌ها و هولوگرام‌ها، گیتی‌ها، کامپیوترها و واقعیت ریاضی و محدودیت‌های پژوهش، که با ترجمه محمدعلی جعفری در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و از سوی انتشارات مازیار منتشر و در کتابفروشی‌ها عرضه شده است.

نظر شما