شناسهٔ خبر: 40477 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات وام ویژه دانشجویان مستعد کم بضاعت اعلام شد

جزئیات دستورالعمل اجرایی استفاده از تسهیلات وام بنیاد علوی در حمایت از دانشجویان محروم مستعد و متعهد اعلام شد.

 

دانشجو.دانشگاه

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دستورالعمل اجرایی استفاده از تسهیلات وام بنیاد علوی در حمایت از دانشجویان محروم مستعد و متعهد اعلام شد که بخش هایی از آن به شرح زیر است :

 

شرط معدل ویژه دانشجویان متقاضی کارشناسی

این وام به دانشجویان متقاضی، مشروط به دارا بودن صلاحیت اخلاقی و رعایت شئون دانشجویی، دارا بودن اولویت نیاز مالی و دو شرط، (بالا بودن ضریب محرومیت محل سکونت و معدل ۱۴ در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان دکترای تخصصی شرط معدل ندارند) قابل پرداخت است.

ارایه وام حتی به دانشجویان میهمان و انتقالی

درخواست وام با تایید مسئولین دانشگاه معتبر خواهد بود. پرداخت وام به دانشجویان انتقالی و جابجایی با رعایت ضوابط بلامانع است، دانشجویان میهمان نیز باید از طریق دانشگاه مبداء درخواست وام کنند.

دانشجویانی که به هر دلیل از وام های اعطایی استفاده کرده‌اند، ولی پرداخت وام به آنان مجاز نبوده، مکلف هستند مبالغ دریافتی را بصورت یکجا به امور رفاهی دانشجویان بنیاد علوی بازپرداخت کنند.

دانشجویان در اولویت دریافت وام بنیاد علوی

نفرات اول تا سوم مسابقات قرآنی دانشگاه‌های کشور، نفرات اول تا سوم مسابقات قرآنی بین المللی، بسیجی فعال با تایید ارگانهای ذیربط، رزمنده (حداقل ۶ ماه حضور در جبهه)، همسر و فرزند رزمنده با حداقل ۶ ماه حضور در جبهه، آزاده، همسر و فرزند آزاده، جانباز (حداقل ۵۰ درصد جانبازی)، همسر و فرزند جانبازی با ۵۰ درصد جانبازی، همسر و فرزند شهید، موارد خاص با تایید ریاست بنیاد مستضعفان و  مدیرعامل بنیاد علوی در اولویت دریافت وام هستند.

مبلغ وام و مدت زمان استفاده از وام بنیاد علوی

دانشجویان مجرد هر ترم ۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال و دانشجویان متاهل هر ترم ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال می توانند وام بنیاد علوی را دریافت کنند.

مدت استفاده از وام برای دانشجویان بر اساس مقطع تحصیلی

مقاطع کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته حداکثر در ۴ نیمسال تحصیلی، مقطع کارشناسی پیوسته حداکثر ۸ نیمسال تحصیلی، مقطع دکترای حرفه ای حداکثر ۱۴ نیمسال تحصیلی، دکترای تخصصی حداکثر ۸ نیمسال تحصیلی می توانند از وام استفاده کنند.

بازپرداخت

بازپرداخت وام بنیاد علوی شش ماه بعد از فراغت از تحصیل به صورت (اقساط ۲۰ ماهه) بوده و در صورت عدم پرداخت وزارت علوم ضامن بازپرداخت وام است.

در خصوص بازپرداخت دانشجویانی که بلافاصله با رعایت بازه زمانی ۹ ماهه به مقاطع بالاتر می روند یا آن دسته از دانشجویانی که مشمول خدمت نظام وظیفه هستند، مطابق قوانین وزارت علوم و صندوق رفاه عمل خواهد شد.

ثبت هرگونه تغییر در وضعیت دانشجوی متقاضی وام

امور دانشجویی دانشگاه باید هرگونه تغییر در وضعیت دانشجو اعم از اخراجی، ترک تحصیل، انصرافی، انتقالی، میهمان و فراغت از تحصیل را با رعایت ضوابط پرداخت و در قالب فرمی میزان بدهی در نرم افزار ثبت کند.

اگر دانشجو در سال‌های متفاوت در یک دانشگاه میهمان بوده مقطع میهمانی جداگانه ایجاد و اعلام شود.

چنانچه دانش آموخته در یک مقطع در چند دانشگاه بوده باشد باید قبل از صدور فرم میزان بدهی، پیگیری لازم در زمینه تکمیل پایان تحصیل آن مقطع توسط دانشگاه صورت پذیرد.

اگر دانشجو در مقاطع یکسان دو پرونده در یک دانشگاه داشته باشد (مثال پرونده انتقالی و فارغ التحصیلی در یک دانشگاه) در زمان ثبت پایان تحصیل کلیه اطلاعات پرداختی در جمع آوری اطلاعات جمع می شود.

با توجه به این مساله که تمام مراحل پرداخت و باز پرداخت لیست وام های بنیاد علوی از طریق سامانه فاز ۲ و توسط کاربران و کاارشناسان بنیاد علوی پرداخت می شود در صورت بروز هر گونه مشکل در فرایند پرداخت و بازپرداخت بنیاد مذکور با شماره های ۸۸۸۰۲۲۳۲و۸۳۳۵۲۱۷۲ تماس حاصل کنند.

لازم به ذکر است وام بنیاد علوی فقط به دانشجویان روزانه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تعلق می گیرد.

نظر شما