شناسهٔ خبر: 40482 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از «تاریخ ادبیات کودکان در غرب» تا «کتابخوان»

در هفته اول آذر ماه امسال یعنی از 30 آبان تا سوم آذر 172 عنوان کتاب ادبی در کشور منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در هفته اول آذرماه امسال یعنی از ۳۰ آبان تا سوم آذرماه ۱۷۲ عنوان کتاب ادبی منتشر شد. از این میان ۱۰۴ عنوان کتاب چاپ اولی و ۶۸ کتاب تجدید چاپ بود. ۱۲۹ کتاب تألیفی و ۴۳ کتاب ترجمه از متون کلاسیک محسوب می‌شود. ۱۶۰ کتاب در تهران به چاپ رسید و سهم ناشران شهرستان تنها ۱۲ عنوان کتاب بود. ۶۶ کتاب کودک و نوجوان راهی بازار کتاب شد و ۱۰ عنوان کتاب آموزشی و کمک درسی به ویترین کتاب‌فروشی ها راه یافت.
 
نقد ادبی:
چاپ نخست
از میان کتاب‌های نقد ادبی چند کتاب ارزشمند منتشر شد. «تاریخ ادبیات کودکان در غرب» نوشته ماریا نیکولایوا از سوی نشر آرون به بازار آمد. «پیدایش مخاطب تازه و سبک نو در ادبیات‌داستانی ایران و مخاطرات آن»(بررسی جامعه شناسی خوانش دا) نوشته محمدرضا جوادی یگانه و سید محمدعلی صحفی در ۲۰۴ صفحه از سوی نشر علم به بازار راه یافت.

 تجدید چاپ
«هستی و مستی» (حکیم عمر خیام نیشابوری به روایت حکیم دکتر دینانی) نوشته غلامحسین ابراهیمی دینانی در انتشارات اطلاعات برای ششمین بار زیر چاپ رفت.
 
چاپ دوم «حرکت تئاتر به سمت شعر» طلایه رویایی از سوی نشر قطره بر ویترین کتاب‌فروشی‌ها نشست. کتاب «سلامت در شاهنامه» (بررسی ابعاد چهارگانه سلامت از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی «WITO» در شاهنامه» نوشته امیرحسین اللهیاری با مقدمه محمدعلی اسلامی ندوشن در نشر قطره به چاپ دوم رسید.
 
ادبیات ترجمه:
چاپ اول
در میان کتاب‌های ادبی ترجمه در این هفته کتاب «داستان‌های کوتاه ادگار آلن‌پو» با برگردان زیبا گنجی و پریسا سلیمان‌زاده در ۳۶۸ صفحه از سوی انتشارات نگاه به دست علاقه‌مندان به ادبیات جهان رسید. رمان «کتابخوان» اثر برنهارد شلینگ به دست ادب دوستان رسید.
 
«شبح سرگردان» رومن گاری از سوی نشر نیلوفر منتشر شد و «رؤیای آدم مضحک» (هفت داستان کوتاه از داستایوسکی) از سوی نشر ماهی به چاپ رسید.
 
تجدید چاپ
«تام سایر» مارک تواین در انتشارات قدیانی به چاپ پنجم رسید. «کلبه عمو تام» نوشته هریت الیزابت استو با ترجمه محسن سلیمانی در نشر افق در ۵۷۸ صفحه چاپ ششمی شد. «سپید دندان» جک لندن با برگردان همین مترجم و از سوی همین انتشارات در ۳۲۸ صفحه برای هشتمین بار زیر چاپ رفت. «قلعه حیوانات» جورج اورول از سوی انتشارات آوای دانیال به چاپ دوم رسید.
 
«رنج‌های ورتر جوان» نوشته یوهان ولفگانگ فون گوته از سوی نشر ماهی چاپ هفتمی شد. «پندهای سورائو» فرانتس کافکا با ترجمه گیتا گرگانی از سوی انتشارات مکتوب بر پیشخان کتاب‌فروشی ها نشست. «دختر بی‌سوادی که حساب و کتاب بلد بود» نوشته یوناس یوناسن، نویسنده یونانی از سوی نشر قطره در ۵۰۴ صفحه انتشار یافت و«داستان ملال‌انگیز» آنتوان چخوف با ترجمه آبتین گلکار از سوی نشر ماهی برای دومین بار چاپ شد.
 
شعر فارسی:
چاپ اول 
«از اینجا که منم» جویا معروفی در انتشارات فصل پنجم به دست شعر دوستان رسید. «هیچ زنی شیدا نمی‌شود» کوروس احمدی از سوی نشر آه و ماه بر پیشخان کتاب‌فروشی‌ها نشست. «پرده گوش من از پنجره آویزان است» عمید صادقی نسب از سوی نشر داستان انتشار یافت. «دعای عهد زنان» سیدعلی صالحی از سوی مؤسسه انتشارات نگاه بر ویترین کتاب‌فروشی‌ها نشست.
 
تجدید چاپ
در میان کتاب‌های شعر فارسی در هفته گذشته «دیوان انوری» با مقدمه سعید نفیسی از سوی نشر نگاه به چاپ دوم رسید. جلد اول «شرح جامع مثنوی معنوی» کریم زمانی در انتشارات اطلاعات برای چهل و ششمین بار زیر چاپ رفت. «چرا که نبودی» لیلا کردبچه در انتشارات فصل پنجم به چاپ سوم رسید. «هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود» احمدرضا احمدی در نشر چشمه چاپ سومی شد.
 
داستان ایرانی:
چاپ اول
در زمینه داستان ایرانی اثری از رضا دانشور با نام «شاهزاده و اژدها» از سوی انتشارات آوانوشت منتشر شد. «چوب به دست‌های ورزیل» غلامحسین ساعدی برای نخستین بار در نشر نگاه به دست علاقه‌مندان به داستان رسید. «بر دیوار کافه» احمدرضا احمدی از سوی نشر ثالث به دست ادب دوستان رسید.
 
تجدید چاپ
«ماه هفت شب» (وب نوشت‌ها «یادداشت‌های شخصی در فضای مجازی») بهاره رهنما در نشر نگاه چاپ دومی شد.
 
«نامیرا» صادق کرمیار در انتشارات کتاب نیستان برای هجدهمین بار به چاپ رسید. «گرداب سکندر» رضا رهگذر در انتشارات سوره مهر به چاپ ششم رسید.
 

نظر شما