شناسهٔ خبر: 40495 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پارادوكس حضور اروپایی‌ها در ميان داعشيان

امروز دیگر نگرانی از پیوستن شهروندان اروپایی به گروه‌های افراطی، تبدیل به نگرانی جدی‌ای شده است، زیرا آمارها نشان از افزایش تعداد اروپایی‌های عضو داعش در عراق و سوریه می‌دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ پاریس که به خون غلتید، بلافاصله جست‌وجو برای یافتن عاملان کشتار آغاز شد. اندکی پس از این اتفاق بود که پلیس فرانسه خبر داد مغز متفکر حملات پاریس، یک مراکشی تابع بلژیک به اسم «عبدالحمید اباعود» بوده است. پنجشنبه هفته گذشته درحالی‌که چند روزی بود اخبار ضدونقیض درباره دستگیری یا قتل اباعود به گوش می‌رسید، دادستانی فرانسه اعلام کرد پس از انجام تحقیقات لازم و آزمایش دی‌ان‌ای مشخص شد فردی که چهارشنبه، در حمله پلیس به منطقه سن‌دنی، واقع در شمال پاریس، به همراه یک زن دیگر کشته شد، همان اباعود است. داعشی دیگری که در طول این ماه کشته شده است، محمد اموازی معروف به جان جهادی است که در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ در حمله‌ای که توسط پهپاد آمریکایی به شهر رقه سوریه صورت گرفت، کشته شد. جان هم مثل اباعود مهاجر محسوب می‌شد.
او متولد کویت بود. در شش‌سالگی به انگلیس رفت و در منطقه غرب لندن ساکن شد. او در سال ٢٠٠٦ به گروه‌های تندرو اسلامی پیوست و در سال ٢٠١٢ به سوریه رفت و به داعش ملحق شد. جان جهادی، زمانی شهرت جهانی پیدا کرد که ویدئویی از او در حال سربریدن جمیز فولی، روزنامه‌نگار، منتشر شد.
امروز دیگر نگرانی از پیوستن شهروندان اروپایی به گروه‌های افراطی، تبدیل به نگرانی جدی‌ای شده است، زیرا آمارها نشان از افزایش تعداد اروپایی‌های عضو داعش در عراق و سوریه می‌دهد.
سال گذشته مسئول مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا اعلام کرده بود تعداد اتباع اروپایی عضو داعش در عراق و سوریه، به سه‌هزار نفر افزایش یافته است. «گیلز دکرچوف»،
(Gilles de Kerchove) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، گفت: «ممکن است انتقال اروپایی‌ها به عراق و سوریه همچنان افزایش یابد. دکرچوف افزود: «مبارزان اروپایی داعش عمدتا اهل کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، بلژیک، هلند، سوئد و دانمارک هستند و شمار اندکی نیز از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، ایرلند و اتریش به عضویت داعش درآمده‌اند». او همچنین گفت این آمار با رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد ولی این مقام‌های اطلاعاتی ممکن است آمار محتاطانه‌تری اعلام کنند. تیرماه امسال نیز آمار تازه‌تری از تعداد اروپایی‌هایی که به داعش پیوسته‌اند، منتشر شد.
در تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی شبکه العالم در اروپای غربی، فرانسه از نظر تعداد و بلژیک از نظر نسبت تروریست به تعداد جمعیت، در صدر کشورهای صادرکننده نیرو به داعش قرار دارند. درحال‌حاضر هزار و ٢٠٠ شهروند فرانسوی عضو داعش هستند. بریتانیا و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.به‌طوری‌که در حال حاضر ٥٠٠ تا ٦٠٠ بریتانیایی و ٥٠٠ تا ٦٠٠ آلمانی، به داعش خدمت می‌کنند. در اروپای غربی حتی از کشور کوچک و آرامی مثل سوئیس هم افرادی در داعش حضور دارند. ٤٠ شهروند سوئیسی اکنون برای داعش می‌جنگند و آدم می‌کشند. از سوی دیگر، از کشورهای عربی نیز افراد زیادی به داعش پیوسته‌اند. در میان کشورهای عربی تونس و عربستان بیشترین تعداد تروریست را در داعش دارند.به‌طوری‌که تخمین زده می‌شود هزار و ٥٠٠ تا دو هزار و ٥٠٠ نفر از عربستان سعودی اکنون عضو داعش باشند.تونس نیز با آمار هزار و ٥٠٠ تا سه هزار تروریست عضو داعش، مقامی هم‌رده با عربستان دارد.

نظر شما