شناسهٔ خبر: 40508 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

غبرایی: روایتی شیرین از تاریخ سینمای ایران را در «از سینما تک پاریس تا کانون فیلم تهران» مطالعه کنید

مهدی غبرایی، از مترجمین با سابقه کشور، کتاب «از سینما تک پاریس تا کانون فیلم تهران» را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد داد و گفت: خواندن این کتاب، خواندن روایتی شیرین از تاریخ سینمای ایران از سال 1324 تا کنون است و خواندن آن را به علاقه‌مندان به سینما و تاریخ پیشنهاد می‌کنم.

غبرایی: روایتی شیرین از تاریخ سینمای ایران را در «از سینما تک پاریس تا کانون فیلم تهران» مطالعه کنید

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی غبرایی در باره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان توضیح داد: کتابی که در حال حاضر خواندن آن را در دست دارم و بیش از نیمی از آن را خوانده‌ام، «از سینما تک پاریس تا کانون فیلم تهران» به کوشش پرویز جاهد است که با عنوان فرعی «رو در رو با فرخ غفاری» از سوی انتشارات نی منتشر شده است.

غبرایی با بیان اینکه این کتاب مصاحبه پرویز جاهد با فرخ غفاری است افزود: پرویز جاهد با کتاب «نوشتن با دوربین» که گفت‌وگویی با ابراهیم گلستان بود، بر سر زبان‌ها افتاد و در ادامه توانست پیش از درگذشت فرخ غفاری او را پیدا کند و با او صحبت کند که حاصل آن در این کتاب گردآوری شده است.

این مترجم با سابقه درباره فرخ غفاری نیز گفت: فرخ غفاری از بنیانگذاران کانون ملی سینمای ایران بود. از آنجا که مدت‌ها به عنوان دستیار هانری لانگلوا، بنیانگذار سینما تک پاریس فعالیت می‌کرد و مدام در حال سفر بین تهران و پاریس بود، از این نظر تجربیات بسیاری اندوخته بود و در ادامه توانست بر بسیاری از هم نسل‌ها و نسل‌های پس از خود تأثیرگذار باشد.

وی افزود: از جمله آثاری که فرخ غفاری در آن سال‌ها تولید کرد می‌توان به «جنوب شهر»، «شب قوزی» و «زنبورک» اشاره کرد. آثار غفاری از اولین فیلم‌هایی بود که با تکنیک‌های امروزی سینما ساخته شده بود وبعداً بر آثار افرادی چون ابراهیم گلستان، فریدون رهنما و بهمن فرمان آرا تأثیر گذاشت.

غبرایی همچنین درباره این کتاب گفت: مقدمه پرویز جاهد بر این کتاب، همانند یک رمان جذاب و پرکشش نوشته شده و از داستان پیدا کردن فرخ غفاری و مصاحبه با او پیش از مرگش سخن گفته است. خواندن این کتاب، خواندن روایتی شیرین از تاریخ سینمای ایران از سال 1324 تا کنون است که خواندن آن را به هر علاقه‌مند به سینما و تاریخ پیشنهاد می‌کنم.

نظر شما