شناسهٔ خبر: 40515 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تاریخ ایران پس از اسلام» تجدید چاپ شد

کتاب «تاریخ ایران پس از اسلام» نوشته ی دکتر «عبدالحسین زرین‌کوب» به چاپ شانزدهم رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ « تاریخ نه آیینه عبرت است نه کارنامه جهل و جنایت. کسانی که با آن چنین شوخی ها کرده‌اند در واقع خواسته‌اند بعضی از کسانی را که در تاریخ، نام و آوازه یافته‌اند دست بیاندازند یا ستایش و نکوهش کنند.تاریخ راستین سرگذشت زندگی انسان است. سرگذشت انسان هاست که زندگی کرده‌اند و حتی در راه آن مرده‌اند. اما آنچه برای مورخ اهمیت دارد آن نیست که چگونه مرده اند، آن است که اینها چگونه زیسته‌اند. شک نیست که زندگی از آنچه جهالت و شقاوت انسان خوانده می‌شود هرگز خالی نیست و از اینجاست که در تاریخ صفحه‌های آلوده و تیره هست.»

آن چه خواندید بخشی از مقدمه ی «تاریخ ایران پس از اسلام» است.کتاب حاضر تلفیقی است از تاریخ ترکیبی و تاریخ تحلیلی ایران در دوره ی اسلامی. هم چشم انداز سراسر حیات گذشته ی این ادوار است و هم تحقیق در جزییات احوال نام اوران و بنیاد های مهم آن.  و مولف درنگارش کتاب از تلفیقی از دو شیوه ی تاریخ تحلیلی و تاریخ ترکیبی استفاده کرده است.

کتاب حاضر مشتمل بر هفت بخش به شرح زیر است:

«درباب مآخذ و نقد آن ها» که متشکل از عناوینی چون ملاحظات کلی در باب مآخذ ،روایات قدیم ، تواریخ قرن دوم و سوم ،تواریخ عام عربی، تواریخ عام فارسی و... است.

بخش دوم با عنوان«فرجام روزگار ساسانیان» از عناوینی چون؛ اسباب سقوط ساسانیان، آییین مانی ، آیین مزدک، ساسانیان و آیین زرتشت و... تشکیل شده است.

بخش سوم«اسلام در مهد» نام دارد و شامل موضوعاتی چون؛جزیره العرب، عرب بدوی، مروت عرب، محمد در مکه،آغاز دعوت ...می باشد.

چهارمین بخش با نام « عرب در ایران» مشتمل بر عناوینی مانند ؛ اختلاف در روایات ،ایران و عرب ،اندیشه ی فتح ، تاخت و تاز در عراق ، جنگ نهاوند و... است.

بخش پنجم«موالی و نهضت ها» نام دارد و به موضوعاتی چون ؛مهاجرت اعراب ، مهاجرت پارسیان ،دعوت عباسین در خراسان و.. می چردازد.

ششمین بخش «دنیای هزار و یک شب» متشکل از عناینی چون ؛ ایرانیان و دولت جدید ،از منصور تا متوکل و زندگی عامه ،ترکان در بغدادو ... است.

بخش هفتم باعنوان «رستاخیز ایران» به مسائلی چون ؛خراسان تا عصر طاهریان ،رویگرزاده ی سیستانی، یعقوب و سرگذشت او و... می پردازد.

کتاب حاضر را نشر «امیر کبیر» در فطع وزیری و با قیمت ۴۰ هزار تومان در شانزدهمین چاپ روانه ی بازار کتاب کرده است.

نظر شما