شناسهٔ خبر: 40516 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

كتاب «مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی» به چاپ سوم رسید

كتاب «مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی» در دو دفتر جداگانه (وحدت وجود و وحدت شهود) و (كیمیای خیال) نوشته دكتر حسن بلخاری قهی به چاپ سوم رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری،«مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی» در دو دفتر جداگانه (وحدت وجود و وحدت شهود) و (كیمیای خیال) در یك مجلد به نگارش درآمده است.

دفتر اول این مجموعه به بررسی و تبیین اصل وحدت وجود و وحدت شهود در ادیان وحكم می‌پردازد. این بحث تا آنجاست كه به اصل تجلی، یعنی سریان نور وجود در مراتب حضور و ظهور رسد و از تجلی به مراتب و از مراتب به خیال و از خیال به تصویر آن در گستره هنر اسلامی و از آن به رمز گشایی عالمی كه این هنر راوی آن است. دفتر اول شرح مبانی و دفتر دوم تطبیق این مبانی بر مصادیق است.

دفتر دوم شرح آرای حكیمان مسلمان در وصف و ذكر عالم خیال و سپس جلوه های نور و قدر در هنر اسلامی است.

كتاب «مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی» در ۱۰ فصل نوشته شده كه از فصل اول تا پایان فصل ششم در دفتر اول و از ابتدای فصل هفتم تا دهم در دفتر دوم آورده شده است.

فصل اول تا ششم به ترتیب شامل «كلیات»، «وحدت وجود در هندوییزم»، «وحدت وجود در حكمت و فلسفه غرب»، «وحدت وجود در حكمت و عرفان اسلامی»، «وحدت شهود»، «تجلی» است.

تاكنون كتاب‌های «درس گفتارهایی پیرامون نظریات فلسفی هنر»، «سرگذشت هنر در تمدن اسلامی»، «اورنگ» (مجموعه مقالات پیرامون مبانی نظری هنر) و «آشنایی با فلسفه هنر» از دكتر حسن بلخاری در سوره مهر منتشر شده است.

نظر شما