شناسهٔ خبر: 40529 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روزهای فرهنگی ایران در یونان برگزار شد

روزهای فرهنگی ایران به همت رایزنی فرهنگی ایران و همکاری دانشگاه پانتئون آتن، به منظور معرفی فرهنگ غنی ایران در محل این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ در آیین افتتاحیه این رویداد فرهنگی که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پانتئون آتن برگزار شد، رییس این دانشگاه با اشاره به روابط دیرینه یونان و ایران، گفت: دو کشور دارای فرهنگ و تمدن غنی هستند و خیلی از کشورهای جهان وامدار این دو فرهنگ بزرگ به شمار می روند.
گریگوریس چلتاس افزود: دانشگاه پانتئون روابط گسترده ای با مراکز علمی کشورهای غربی دارد و هم اکنون با بعضی از دانشگاه های ایران نیز دارای تفاهم نامه همکاری علمی هستیم.
چلتاس ادامه داد: درصدد هستیم تا همکاری های علمی دو کشور یونان و ایران را همزمان با دیگر کشورهای اروپایی در راستای تأمین منافع دو ملت متمدن یونان و ایران بیش از پیش توسعه دهیم.
رییس دانشگاه پانتئون، گفت: ایران دارای فرهنگی با سابقه بیش از سه هزار سال است و نتیجه همکاری این دانشگاه با رایزنی فرهنگی ایران سبب برپایی این جشنواره و معرفی بخش کوچکی از فرهنگ غنی ایران و ایرانیان امروز شد.

** برخورداری ایران امروز از دستاوردهای علمی فراوان
در ادامه این مراسم معاون دانشگاه پانتئون با اشاره به همکاری های علمی و فرهنگی دو کشور یونان و ایران، گفت: با تلاش های رایزنی فرهنگی ایران و همکاری هیات رئیسه دانشگاه پانتئون توانستیم اولین قدم را در راه معرفی گوشه ای از فرهنگ غنی ایران امروز با برپایی این جشنواره برداریم.
خانم ازمنی کری یاری اظهار داشت: ایران امروز دستاوردهای علمی فراوانی دارد و ما با مراکز عملی دنیا دارای همکاری هایی هستیم که می توانیم با تبادل تجربیات با مراکز علمی ایران، زمینه را برای توسعه روابط علمی و در کنار آن روابط فرهنگی گسترش دهیم.

** آموزش رایگان زبان فارسی در آتن 
سرپرست رایزنی فرهنگی ایران نیز با بر شمردن فعالیت های فرهنگی، علمی و آموزشی این نمایندگی فرهنگی، گفت: فراگیری زبان های خارجی برای آشنایی با فرهنگ ملل مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است و زبان فارسی از زمره برنامه های مهم این نمایندگی فرهنگی به شمار می رود.
رضا عسگری افزود: ترتیبی اتخاذ شده که آموزش زبان فارسی برای علاقه مندان به صورت رایگان در محل رایزنی فرهنگی ایران برگزار شود.
وی همچنین بااشاره به اقدام رایزنی فرهنگی ایران برای تدوین یک فصلنامه به زبان انگلیسی که بتواند آینه تمام نمایی برای نشان دادن رویدادها و نقطه نظرات راهگشا در زمینه توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور باشد، از اساتید و صاحبان قلم در دانشگاه برای هر چه غنی تر شدن آن استمداد طلبید.
در حاشیه برگزاری «روزهای فرهنگی ایران» در آتن، نمایشگاهی شامل تصاویری از ایران امروز و مسیحیان در ایران، تذهیب و نگارگری، خوشنویسی، کتب نفیس و صنایع دستی برپا شد.
نمایش فیلم های مستند و سینمایی بخش دیگری از این رویداد فرهنگی را تشکیل داد که در آن برخی از اساتید با تشکیل کلاس در سالن نمایش فیلم به بررسی شاخصه های فرهنگی آن پرداختند.
دانشگاه پانتئون آتن در سال ۱۹۲۷ به عنوان مدرسه علوم سیاسی تأسیس شد و هم اکنون با در اختیار داشتن بیش از یکهزار دانشجو در ۹ دانشکده در رشته های علوم سیاسی و اجتماعی، تاریخ و رسانه و روابط فرهنگی به تربیت نسل آینده سیاستمداران و دولتمردان یونان می پردازد.
روزهای فرهنگی ایران در یونان ۳ تا ۶ آذر در آتن برگزار و شب گذشته به کار خود پایان داد.

نظر شما