شناسهٔ خبر: 40550 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیا جهان به عصر طلایی ایرلند در زمینه کتاب کودک نزدیک شده است؟

«سارا وب» نویسنده و منتقد کتاب کودک است. آخرین کتاب او «روزهای آفتابی و کیک» نام دارد. وی با نگاهی به مجموعه آثار نامزد جایزه امسال «Senior and Junior» (پیشکسوت و تازه‌‌کارها) فکر می‌کند نویسندگان ایرلندی در زمینه داستان کودک به پیشرفت‌های شایان توجهی رسیده‌اند.

آیا جهان به عصر طلایی ایرلند در زمینه کتاب کودک نزدیک شده است؟

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  فهرست کوتاه کتاب‌های نامزد جایزه «Senior and Junior» نشان از موفقیت‌های زیاد این داستان‌ها دارد؛ از «لوئیس اونیل» گرفته که با داستان اولش تبدیل به داستان‌نویس جوان محبوب هالیوود شده است. («فقط از آن تو» از این نویسنده در حال حاضر تبدیل به فیلم شده است) تا «درو دیوالت» که پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز را در کارنامه خود دارد.

ژانر کودک این روزها بسیار محبوب شده و نویسندگان بزرگ‌سال زیادی هستند که کتاب کودکشان از بهار سال آینده به بازار خواهد آمد مانند «شیلا اوفلانگن» و «سیسیلیا آهرن». آمار جدید نشان می‌دهد که 80 درصد آثار محبوب کودکان را بزرگ‌سالان خریداری می‌کنند.

در داستان «پرسش درباره آن» شخصیت اصلی داستان «لوئیس اونیل»، «اما داناون» ملکه زنبور عسل است. دوستان نزدیک او متمول هستند اما او محبوب همه است و خودش این را می‌داند. ولی همه چیز در حال تغییر است. کتاب پیشامدهای زندگی یک انسان و عواقب تجاوز به او را در جامعه بین‌المللی و کشور ایرلند نشان می‌دهد. «ژانت وینترسون» می‌گوید: « اونیل با نیشتری تیز می‌نویسد و البته حق با اوست. او لیاقت بردن این جایزه به خانه را دارد.»

نویسنده دیگری به اسم «سارا کراسان» نیز از همین توانایی برخوردار است. رمان بسیار دلنشین او که به نظم نگاشته شده داستان دو دختر دوقلوی 16 ساله به نام‌های «گریس» و «تیپی» است. این دو شخصیت بسیار دوست‌داشتنی هستند و با تصاویر و توصیفات نویسنده مخاطب نیز به این نتیجه می‌رسد. کتاب بسیار شجاعانه و جسور نوشته شده و ارزش خواندن دارد.

در فهرست جوایز نام کتاب «درک لاندی» که یک داستان ژانر وحشت نوجوانان است نیز به چشم می‌خورد و با جمله آغازین داستان مخاطب دچار شوک می‌شود. «12 ساعت قبل از اینکه پدر و مادر «امبر» تصمیم گرفتند دخترشان را به قتل برسانند او بینشان و در دفتر مدیر مدرسه نشسته بود.»

داستان «دنیای انفجار» نوشته «شان هگارتی» در دنیایی تاریک به نگارش درآمده اما بیشتر از اینکه ترسناک باشد فانتزی ماجراجویانه مناسب خوانندگان بالای 8 سال است. داستان در «جزیره تاریک» رخ می‌دهد و موجودات آدم‌خواری در این جزیره زندگی می‌کنند. شخصیت اصلی داستان پسری به نام «هوگو» است که تلاش می‌کند پدرش را از دست این موجودات نجات دهد.

«جان بوین» در داستانش «پسرکی در بالای کوه» خاطرات خودش را در دوران جنگ جهانی دوم مرور می‌کند. وی پس از مرگ مادرش برای زندگی به خانه خاله‌اش فرستاده می‌شود که در خانه‌ای در منطقه باورایا که هیتلر در آن کمپ‌های زیادی ساخته بود زندگی کند اما پس از مشاهده اتفاقات دوران جنگ فلسفه وجودی خود را گم می‌کند. داستان مناسب همه سنین است.

و آخرین کتاب «روزی جایی» است که توسط «کالفر» ویراستاری شد مجموعه داستان کوتاه و شعر از نویسندگان ایرلندی را در بر می‌گیرد که نقاش معروف برنده جایزه اسکار برای آن تصویرنگاری کرد.

فهرست کاندیدهای بخش جونیور (Junior‌) نیز بسیار درخشان است. «اولیور جفرز» نامزد جایزه برای دو کتاب تصویری شده است. داستان «فرد تخیلی» (Imaginary Fred) که ستایشی بر دوستی و قدرت تخیل انسان‌هاست. و داستان «روزی که مداد رنگی‌ها به خانه آمدند» که داستان جالبی درباره مدادرنگی‌های گمشده، فراموش‌شده و شکسته‌ای است که نقاشی‌های زیبایی کشیده‌اند.

«یاسمین اسماعیل» هم داستان «من یک دختر هستم» را در این فهرست دارد که داستان هویت انسانی جنس مؤنث است و نقاشی‌های زیبایی دارد. «کریس جاج» هم با داستان «حیوان برفی» به بازار کتاب آمده و تصویر زیبایی از زمستان برای مخاطب تصویر می‌کند.

«پسری که روی گل‌ها افتاد» در سال 1600 رخ داده و از زاویه اول‌شخص داستان روایت می‌شود. «جان هولاند» که شخصیت تاریخی است داستان مهاجرت و غلبه بر دشمنانش را بیان می‌کند.

و در نهایت داستان «قصه شاه‌پریان دوبلین» نوشته که بازخوانی داستان‌هایی شبیه داستان رابین‌هود است. باید به ناشران این داستان به دلیل حمایت از این استعداد جذاب و جدید قدردانی کرد.

اما چه کتابی برنده جایزه سال می‌شود؟ به نظر می‌رسد داستان «روزی که مداد رنگی‌ها به خانه آمدند» نوشته «اولیور جفرز» شانس زیادی برای برنده شدن داشته باشد.

نظر شما