شناسهٔ خبر: 40553 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پژوهش‌های معماری و هنر: تاریخ و نظر» منتشر شد

«پژوهش‌های معماری و هنر: تاریخ و نظر» به اهتمام مهرداد قیومی بیدهندی از سوی انتشارات روزنه منتشر شد. در این کتاب مقاله‌هایی از گل‌رو نجیب اوغلو، آرتور پوپ، مهدی گلچین عارفی، نگار صبوری، مهدی صحراگرد و... منتشر شده است.

 

مهرداد قیومی بیدهندی

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهرداد قیومی گفت: «پژوهش‌های معماری و هنر: تاریخ و نظر» شامل نخستین جلد از مجموعه مقالاتی است که تالیف و ترجمه آنها را به تنی چند از اهالی تحقیق در حوزه تاریخ و مباحث نظری در هنر و معماری به ویژه دانش‌آموختگان رشته مطالعات معماری ایران سفارش دادم.

وی افزود: مقاله‌‌ای از گل‌رو نجیب اوغلو با ترجمه افرا بانک و همچنین مقاله‌ای از آرتور پوپ با ترجمه عیسی صدیق، مقاله‌های ترجمه‌ای این کتاب هستند. دیگر مقالات کتاب تالیف پژوهشگرانی چون نگار صبوری، مهدی گلچین عارفی، محمدصادق میرزا ابوالقاسمی، مهدی صحراگرد، سامان ابوعلی و جواد خسروی است.

قیومی ادامه داد: در این سال‌ها فعالیت نشریاتی که به انتشار مقالات و نوشتارهایی در زمینه مطالعه تاریخ هنر و معماری ایرانی بپردازند، بسیار محدود است. نشریه‌ معتبری چون «گلستان هنر» که از سوی فرهنگستان هنر منتشر می‌شد، نیز چند سال پیش فعالیت‌ آن متوقف شد. مجموعه مقالات «پژوهش‌های معماری و هنر: تاریخ و نظر» قرار است جای این نشریات را پر کند تا دانش‌آموختگان مطالعات معماری ایران مجالی برای انتشار مقاله‌های خود داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین درباره کتاب‌های در دست انتشار خود گفت: «کتابشناسی توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر» را از سوی انتشارات دانشگاه شهید بهشتی در دست انتشار دارم. با تنی چند از همکارانم نیز دو پژوهش را با عناوین «منابع اولیه معماری ایران: انواع و استعدادها برای تحقیق تاریخ معماری» و «معماری در تمدن اسلامی» را در دست انجام داریم. این دو پژوهش احتمالا از سوی انتشارات سمت در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. هم‌اکنون نیز مشغول ترجمه کتاب «تاریخ معماری چیست؟» هستم.

«پژوهش‌های معماری و هنر: تاریخ و نظر» به اهتمام مهرداد قیومی با شمارگان هزار نسخه، 144 صفحه و بهای 9 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات روزنه روانه کتابفروشی‌ها شده است.

مهرداد قیومی بیدهندی، استادیار گروه تاریخ معماری و مرمت، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی است.

کتاب‌های «فرهنگ‌نامه معماری ایران در مراجع فارسی»، «درآمدی کتاب‌شناختی بر متون فارسی از منظر تاریخ معماری» و «گفتارهایی در مبانی و تاریخ معماری و هنر» نام تعدادی از تالیفات منتشر شده قیومی است.

همچنین از میان ترجمه‌هایی که با قلم قیومی به کتابفروشی‌ها راه پیدا کرده‌اند، نیز می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: «هندسه و تزیین در معماری اسلامی» گل‌رو نجیب اوغلو، «معنا در معماری غرب» نوشته كريستيان نوربرگ ــ شولتس، «پویه شناسی صور معماری: نیروهای ادراک بصری در معماری» رودولف آرنهایم، «هنر خط و تذهیب قرآنی» ماریتن لینگز، «رساله معماریه» جعفر افندی و «معماری و راز جاودانگی» کریستوفر الکساندر.

نظر شما