شناسهٔ خبر: 40555 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نظریه هنر معاصر» منتشر شد/ بررسی تفاوت‌های هنر مدرن و هنر معاصر از منظر نظریه‌پردازی

«نظریه هنر معاصر» نوشته آن ککلن با ترجمه بهروز عوض‌پور از سوی نشر نگاه روانه کتابفروشی‌ها شد. در این کتاب ضمن معرفی مهم‌ترین مکاتب هنری معاصر و هنرمندان آنها، به بررسی تفاوت‌های‌ میان هنر مدرن و هنر معاصر نیز پرداخته شده است.

 

«نظریه هنر معاصر» منتشر شد/ بررسی تفاوت‌های هنر مدرن و هنر معاصر از منظر نظریه‌پردازی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بهروز عوض‌پور گفت: ترجمه «نظریه هنر معاصر» نوشته آن ککلن، جدیدترین کتاب من است که چندی پیش از سوی نشر نگاه در دسترس مخاطبان قرار گرفت. ککلن یکی از مهم‌ترین مدرسان دروس نظری هنر در دانشگاه سوربن فرانسه است و تمامی کتاب‌هایش در حوزه‌های نظریه‌پردازی هنر، هنر معاصر، زیبایی‌شناسی و... جای می‌گیرند. این کتاب نیز در اصل درسگفتارهای ککلن در سوربن بود که از سوی انتشارات همین دانشگاه به عنوان منبع درسی منتشر شد.

وی افزود: کتاب، یک مقدمه و دو فصل کلی دارد. نویسنده در مقدمه کتاب به تعریف هنر مدرن و هنر معاصر پرداخته و در ادامه وجوه ممیزه این دو مفهوم را بر‌می‌شمارد. در ادامه این مساله را مطرح می‌کند که هنر مدرن دوره و زمانش به سرآمده حتی در جوامعی که مدرنیسم را هنوز نپذیرفته‌اند. به باور ککلن هنر مدرن نمی‌گذارد که هنر معاصر روی کار بیاید.

عوض‌پور ادامه داد: بحث مهمی که ککلن در این بخش دارد این است که هنر معاصر در عصر ارتباطات شکل گرفته است. این مساله برای جامعه ما بسیار مهم است، چرا که دنیا اکنون در این مرحله قرار دارد و ما هنوز در مرحله گذار از هنر مدرن به هنر معاصر قرار داریم.

این مترجم همچنین با اشاره به بیان ویژگی‌های عصر ارتباطات در کتاب «نظریه هنر معاصر» گفت: به باور ککلن در این کتاب در عصر ارتباطات پیام زودتر از پدیده ظاهر می‌شود. به عنوان مثال شما در این عصر می‌توانید دو سال زودتر از انتشار کتاب‌تان خبر آن را از طریق رسانه‌ها منتشر کنید. این در صورتی است که ابتدا باید اثر هنری خلق شده و در ادامه پیام آن نیز ظاهر شود.

عوض‌پور اضافه کرد: نویسنده در این کتاب همچنین به شرح مرحله گذار از عصر هنر مدرن به هنر معاصر نیز پرداخته و در ادامه به معرفی مهم‌ترین هنرمندان می‌پردازد. نخستین هنرمندی که وی معرفی کرده مارسل دوشان، هنرمند نخبه فرانسوی است. من پیش از ترجمه این کتاب تمام کتاب‌های فارسی را که ممکن بود درباره دوشان مطالبی داشته باشند، مطالعه کردم. به نظر من کامل‌ترین معرفی از دوشان و شرح آثار او در کتاب ککلن وجود دارد.

عوض‌پور در ادامه درباره دیگر هنرمندان معرفی شده در این بخش گفت: نویسنده در این بخش پس از دوشان به معرفی اندی وارهول، هنرمند مشهور آمریکایی و از بزرگان جنبش پاپ‌آرت، می‌پردازد. در این بخش همچنین لئو کاستلی، مجموعه‌دار و گالری‌دار مشهور آمریکایی نیز معرفی شده است. بسیاری از هنرمندان بزرگ معاصر با به نمایش درآمدن آثارشان در گالری کاستلی، نام هنرمند را به خود گرفتند.

این مترجم همچنین درباره محتوای فصل دوم کتاب نیز اشاره کرد: در فصل دوم کتاب نویسنده به شرح مکاتبی می‌پردازد که پس از مارسل دوشان و اندی وارهول شکل گرفته‌اند. مینیمال آرت، لند آرت، بادی آرت و... نام برخی از این مکاتب است. انتهای این فصل نیز معرفی مکاتب و هنرمندانی است که پیشتر ما نامی از آنها هم در ایران نشنیده بودیم. دیجیتال آرت و هنرمندان فعال در این عرصه از جمله این مکاتب است.

«نظریه هنر معاصر» نوشته آن ککلن و ترجمه بهروز عوض‌پور با شمارگان هزار نسخه، 340 صفحه و بهای 21 هزار تومان از سوی نشر نگاه روانه کتابفروشی‌ها شده است.

«درآمدی بر نظریه‌های هنر» و «هنر معقول: با ابتنا به آثار آیت‌الله جوادی آملی» نام دیگر کتاب‌های منتشر شده عوض‌پور است.

نظر شما