شناسهٔ خبر: 40570 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عدم مجوز تاسیس مراکز جدید آموزشی/کنترل اعطای مجوز رشته دانشگاهی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای سامان دهی به آموزش عالی سیاست انقباضی عدم صدور مجوز تاسیس مراکز آموزشی جدید و کنترل اعطای مجوز رشته در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی پیش گرفته شده است.

 

شریعتی نیاسر

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجتبی شریعتی نیاسر در بازدید از دانشگاه آزاد واحد کاشان با اشاره به وضعیت نظام آموزش عالی کشور در ابتدای پیروزی انقلاب گفت: در آن دوران حدود ۱۷۰هزار دانشجو در سراسر کشور در دانشگاه ها تحصیل می‌کردند اما امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی حدود ۴ میلیون و ۸۰۰هزار دانشجو داریم که این آمار ۵ برابر بیشتر از استانداردهای دنیا است.

وی بیان کرد: برای سامان دادن به آهنگ توسعه آموزش عالی، مشورت، اقدامات و سیاست های انقباضی را در بخش آموزش عالی در پیش گرفته‌ایم که از جمله این سیاست‌ها عدم صدور مجوز تاسیس مراکز جدید آموزشی و کنترل اعطای مجوز رشته در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی است.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: سعی ما بر این است که اعطای مجوز رشته ها تقاضامحور باشد و آموزش عالی کشور بر اساس سیاست تعریف‌شده‌ای حرکت کند و قرار نیست یک دانشگاه در تمامی مقاطع تحصیلی دانشجو جذب کند.

شریعتی نیاسر عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب برای نظام آموزش عالی در بخش فرهنگی و آموزشی نکاتی را یادآور شدند که ما به عنوان مسئولان با جدیت به دنبال اجرایی کردن منویات ایشان در بخش آموزشی هستیم.

وی بیان داشت: براساس توصیه های ایشان موضوع طرح آمایش در آموزش عالی را مورد توجه قرار دادیم این درحالی است که این طرح تاکنون با جدیت پیگیری نشده و اکنون سند آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تدوین و تصویب آن موجب اعتلای آموزش عالی و بسترسازی برای حرکت آینده خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم مهمترین هدف های طرح آمایش را ماموریت‌دار کردن دانشگاه، سامان دهی مراکز آموزش عالی، یکپارچه سازی نظام پذیرش دانشجو، ‌ کیفی سازی آموزش عالی، ‌ رابطه هدفمند اشتغال و تحصیل و سطح بندی مراکز آموزش عالی کشور دانست.

شریعتی نیاسر گفت: سطح بندی دانشگاه های غیرانتفاعی به صورت آزمایشی انجام شد و در سال آینده این سطح بندی به صورت رسمی عملیاتی می شود.

وی درخصوص دانشگاه آزاد افزود: جلسات خوب و متعددی با ریاست دانشگاه آزاد و معاونان آموزشی قبلی و فعلی این دانشگاه داشته ایم داشته‌ایم و با همکاری و تعامل نتایج خوبی نیز از این جلسات گرفته‌ایم.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: با همکاری مسئولان دانشگاه تاکنون ۶ هزار و ۷۰۰ رشته را که فاقد مجوز بوده‌اند را بررسی کرده‌ایم.

نظر شما