شناسهٔ خبر: 40668 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی» در کتابی از «سید ابوالفضل رضوی»

کتاب «درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی» نوشته ی«سید ابوالفضل رضوی» را پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي چاپ و روانه ی بازار کتاب کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ، این پژوهش، نتيجه تلاش علمي محقق ارجمند، سید ابوالفضل رضوی است كه در گروه تاریخ و تمدن پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سامان يافته است.

این تحقیق شامل دو بخش است که هر بخش شامل فصول متعددی است. فهرست بخش ها و فصول کتاب، به شرح زیر است:

بخش اول با نام« تاریخ نگاری و جایگاه آن در اسلام» که مشتمل بر دو فصل است که عبارت اند از:فصل اول: «ملاحظه هایی درباره تاریخ و تاریخ نگاری» وفصل دوم: «بینش و روش در تاریخ نگاری اسلامی»

و دومین بخش از کتاب با عنوان : «جایگاه تاریخ نگارانه مورخان ایرانی» متشکل از چهار فصل به شرح زیر است:

فصل اول: «جایگاه تاریخ نگارانه یعقوبی»

فصل دوم: «جایگاه تاریخ نگارانه مقدسی»

فصل سوم: «جایگاه تاریخ نگارانه گردیزی»

فصل چهارم: «جایگانه تاریخ نگارانه ابن فندق»

در بخشی از مقدمه ی کتاب حاضر می خوانیم :

مطالب بخش اول در قالب دو فصل با عناوین: «ملاحظاتی درباره تاریخ و تاریخ­نگاری»؛ در راستای طرح مفاهیم و مبانی نظری موثر بر فهم تاریخ­نگاری اسلامی، و «بینش و روش در تاریخ نگاری اسلامی»؛ در راستای طرح اهمیت و جایگاه تاریخ نگاری اسلامی در وجوه سلبی و ایجابی در حد بضاعت نگارنده  پردازش شده است. این مطالب با این انگیزه طرح شده است که ضمن مفهوم پردازی و طرح مباحث نظری موضوع و در حکم پیش  درآمدی بر مباحث بخش دوم، مروری کلی بر سیر تحول تاریخ نگاری داشته باشد. بخش دوم که بیش ترین مطالب نوشتار حاضر را در برمی گیرد، جایگاه تاریخ نگارانه چهار مورخی که در قرون سوم تا ششم هجری می زیسته اند را مورد بررسی قرار می دهد.

گفتني است كتاب « درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی» به قلم «سید ابوالفضل رضوی» با قیمت  ۲۰۰۰۰ تومان در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما