شناسهٔ خبر: 40730 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مروری به مهمترین کتاب‌های داستانی سال ۲۰۱۵ از نگاه گاردین

در سال ۲۰۱۵ کتاب‌های بسیاری در حوزه ادبیات داستان منتشر شده است. در این گزارش نشریه گاردین نگاهی گذرا به برخی از خبرسازترین کتاب‌های منتشر شده در این سال انداخته است.

 

 

مروری به مهمترین کتاب‌های داستانی سال 2015 از نگاه گاردین

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ و به نقل از گاردین: امسال سالی بود که ادبیات داستانی در صدر اخبار جا خوش کرد. «کشتن مرغ مقلد» بازار کتاب را دچار تحول کرد. در ماه فوریه اعلام شد یک نسخه دست‌نویس در آرشیو «هارپر لی» یافت شده است و در ماه جولای بود که «برو دیده‌بانی بگمار» از همان نویسنده به بازار کتاب آمد.

اما این کتاب‌‌ها در صدر اخبار تنها نبودند. داستان «مرگ در مارس» نوشته «تری پراتشد» نیز سروصدای زیادی در بازار کتاب به راه انداخت. کتاب داستان فناپذیری و اخلاقیات دنیا، بسیار فانتزی و یکی از بهترین کتاب‌های طنز دنیا شناخته شد.

داستان «عظیم‌الجثه مدفون» هفتمین رمان نویسنده بریتانیایی «کائوزو ایشوگورو» کتابی درباره جادوگران و وجود اژدها و قدرت‌های ماوراءالطبیعه در یک بریتانیای افسانه‌ای است.
بعضی پروژه‌های ادبی هم در سال ۲۰۱۵ به اتمام رسیدند. «داستان بچه گم‌شده» چهارمین و آخرین جلد از سری داستان‌های «الینا فرانت» است که جامعه‌ای زنانه را برخلاف خشونت سیاسی جامعه ایتالیا علیه زنان ارائه می‌دهد.

«عصر طلایی پاییز» که پس از کتاب «هشدار اولیه» وارد بازار شد تا سومین کتاب سه‌گانه «جین اسمایلی» پس از «صد سال گذشته» باشد داستان یک خانواده آمریکایی است که در سال ۱۹۲۰ زندگی می‌کنند. کتاب دیگر «سیل آتش» اثر «آمیتاو گاش» نام دارد. خوانندگان انگلیسی با سری کتاب‌های اتوبیوگرافی «کارل آو ناوئسگارد» آشنا هستند. او که قصد دارد شش جلد از این کتاب را  روانه بازار کند امسال موفق شد کتاب چهارم را به خوانندگان عرضه کند. این کتاب که «رقص در تاریکی» نام دارد داستان ۱۸ سالگی نویسنده است که در روستایی دورافتاده در نروژ مشغول به تدریس است و از آرزوهای بزرگ خود برای رسیدن به زندگی بهتر صرف‌نظر کرده است.

از نویسندگان بزرگ هم آثاری در بازار دیده می‌شود. «میلان کوندرا» و «اومبرتو اکو» آثار کوتاهی منتشر کردند. داستان «قلب در آخرین اولویت» نوشته «مارگارت آتوود» داستان کاپیتالیسم و میل به یک کنترل آدم‌ها را در یک ناکجاآباد بررسی می‌کند.

«روپرت تامسون » در نوشته جدید خود «کاترین کارلایل» حکایت زنی را روایت می‌کند که با معجزه جادو دوبار به دنیا آمده و از شهر رم به سمت جایی نامعلوم سفر می‌کند. و داستان «عبور» اثر «آندرو میلر» که بار دیگر زنی را در سفری تنها نشان می‌دهد و داستان را به شکلی روایت می‌کند که مخاطب همیشه در حال حدس زدن ادامه قصه است.

آثار طنز تلخ هم در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شده است. «میراندا جولی» کتاب «اولین مرد بد» که داستان نیاز به عشق و فرزند را نشان می‌دهد، منتشر کرد. کتاب «ریگ روان» نوشته «استیو تالتز» -داستان بدشانس‌ترین مرد استرالیا-بسیار خنده‌دار و گاهی غم‌انگیز است.

با این همه یک کتاب همه آثار سال ۲۰۱۵ را کنار زد و کتاب محبوب داوران «من بوکر» شد. «زندگی کوچک» اثر «هانیا یانگیهارا» که خوانندگانش را به دو گروه روشنفکر و عامه تقسیم می‌کند. کتاب «سال‌های گریز» نوشته «سانیو ساهوتا» نیز یکی از نامزدهای این جایزه بود اما در نهایت جایزه به «مارلون جیمز» برای «داستان کوتاه هفت قتل» رسید.

در پایان، سال ۲۰۱۵ بار دیگر اثری از نویسنده خوش‌قریحه ایرلندی «لوسیا برلین» منتشر کرد. وی داستان‌های کوتاه خود در فاصله سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ را گردآوری کرده و با عنوان «راهنمای کار زنان خدمتکار» منتشر کرده است. و اثر «کوین بارری» به نام «استخوان بیتلز» ما را با «جان لنون» در اوج شهرتش آشنا می‌سازد و به خواننده یادآوری می‌کند که بدترین سفر جست‌وجوی خود درونی آدمهاست.

نظر شما