شناسهٔ خبر: 40736 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین «خلوت نیمایی» با حضور امیری اسفندقه برگزار می‌شود

نخستین «کارگاه تخصصی شعر معاصر» شهرستان ادب با عنوان «خلوت نیمایی» و با حضور مرتضی امیری اسفندقه برگزار می‌شود.

 

خلوت نیمایی اسفندقه

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نخستین «کارگاه تخصصی شعر معاصر» شهرستان ادب با عنوان «خلوت نیمایی» از دوشنبه ۱۶ آذر در موسسه فرهنگی شهرستان ادب آغاز می‌شود.

«خلوت نیمایی» عنوان کارگاه آموزشی بررسی شگردهای سرایش و خوانش شعر نیمایی و پژوهش دربارۀ مکتب هنری شاعر بزرگ و دوران‌ساز سرزمینمان زنده‌یاد علی اسفندیاری معروف به «نیما یوشیج» است.

پیش از این عنوان شده بود که این کارگاه از ماه مهر آغاز شود که این موضوع با تأخیری دو ماهه همراه شد.

با اعلام فراخوان شهرستان ادب برای این کلاس آموزشی هنری در روزهای پایانی ماه شهریور، تعداد زیادی از دوست‌داران شعر برای ثبت‌نام در این برنامه اقدام کردند که از آن میان، با توجه به پرسش‌های مطروحه در فرم ثبت‌نام، حدود چهل نفر برای شرکت در این کلاس پذیرفته شدند. 

نیما یوشیج شاعر بزرگ معاصر، بنیانگذار و پدر شعر نوی فارسی است؛ شعری که طرزی نو و تماشایی تازه در نگاه و نگارش شعر فارسی را پایه گذاشت و پس از خود نیما هم با چهره‌های درخشانی چون مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و... ادامه پیدا کرد.

مرتضی امیری اسفندقه با شعرهای نیمایی خود در چندین دفتر شعر، چهرۀ متمایز و از موفق‌ترین سرایندگان امروز در حوزۀ شعر نیمایی است.

بعضی از نیمایی‌های این شاعر شناخته‌شده پیش از انتشار در یک کتاب مستقل و فقط با درج در نشریات توانسته بود مورد توجه صاحب‌نظران و دوستداران شعر نو قرار بگیرد.

از جمله نیمایی «استادیوم» که سال‌ها پس از توفیقش برای نخستین‌بار در مجموعه‌شعر «کوار» همراه با چند نیمایی دیگر منتشر شد. اما بیشترین شعرهای نیماییِ امیری اسفندقه در سال‌های اخیر در مجموعه‌هایی چون «ولی دوشنبه آه»، «دهلی ستاره بود»، «نماشم» و «دارم خجالت می‌کشم از اینکه انسانم» منتشر شده است و مورد توجه شاعران و منتقدان قرار گرفته است.

نظر شما