شناسهٔ خبر: 40745 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افول محتوایی آثار کودک و نوجوان

در طول سال های اخیر آمارهای بسیاری از افزایش میانگین تیراژ کتاب کودک و نوجوان در کشور ارایه شده و هم اکنون این رقم به تیراژ دو هزار نسخه رسیده ، اما کیفیت محتوایی رو به افول است .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ ناشران کتاب کودک و نوجوان به عنوان تولیدکنندگان فنی کتاب محسوب می شوند ، بر اساس گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود چهار هزار ناشر فعال در این حوزه وجود دارد که در مقایسه با ۲۰ سال قبل، رشد سه برابر داشته، اما کیفیت محتوایی آثار منتشر شده ، بطور قابل توجهی رشد نشان نمی دهد.
افزایش رو به رشد تعداد ناشران کودک و نوجوان تاثیر کمی در بازار نشر دارد،اما این تاثیر کمی به تغییرات کیفی منجر نشده است.
جواد زیتونی ناشر کودک و نوجوان در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید:اغلب ناشران حوزه بزرگسال بعد از مدتی به تولید کتاب کودک و نوجوان روی می آورند و احساس می کنند کار در این حوزه ساده تر بوده و سودآوری بیشتری دارد .
وی ادامه می دهد: در حالیکه فعالیت در بخش کتاب کودک و نوجوان نیاز به تخصص، ذوق و خلاقیت دارد زیرا افرادی که در این حوزه کار می کنند باید شناخت بسیاری نسبت به روح و روان کودک و نوجوان، آثار تولید شده در جهان و موضوعات جذاب و مفید برای آنان داشته باشند. 
زیتونی با اشاره به کم لطفی و موازی کاری هایی که در نشر کودک و نوجوان وجود دارد، اظهار می دارد: برخی ناشران با نازل ترین محتوا و تصویرگری کتاب را با کمترین قیمت چاپ می کنند و مخاطب هم به دلیل این که آگاهی و اطلاع کاملی به کیفیت کتاب ها ندارد به سمت کالاهای بازاری می رود. 
این ناشر تیراژ حدود دو هزار نسخه را برای قشر کودک و نوجوان ناچیز می داند و اضافه می کند: در حال حاضر شمارگان کتابهای خوب و با کیفیت بسیار پایین است ، حدود ۲۰ میلیون مخاطب در حوزه کودک و نوجوان داریم و تیراژ کنونی نمی تواند جوابگوی نیاز آنان باشد و در عین حال نیز شرایط اقتصادی ناشران خوب نیست .
وی به پروسه خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران اشاره می کند و می گوید: پروسه هیات خرید وزارت ارشاد گاهی به ناشران کودک و نوجوان نمی رسد و برخی از ناشران مجبورند برای تامین درآمدهای خود آثاری با کیفیت پایین تولید کنند.
مسعود کوثری مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی نیز در این زمینه می گوید:در حال حاضر تقاضا در حوزه ادبیات کتاب کودک و نوجوان بیش از سایر بخش ها است و هدیه دادن و کتابهای پیش دبستانی بیشترین خرید مردم ایران از بازار کتاب را تشکیل می دهد. 
وی با بیان اینکه بازار کتاب ما با بازارهای کتاب اروپا و آمریکا که بالای ۵۰۰ میلیون فروش دارند، متفاوت است، ادامه می دهد: با توجه به تقاضای خرید کتاب در حوزه کودک و نوجوان باید ناشران در این زمینه فعال تر شوند تا بتوان همچنان تقاضا برای خرید کتاب را حفظ کرد. 
کوثری ادامه می دهد:برای جلوگیری از کاهش تقاضا ، باید به سمت تولید کتابهای ارزان با کاغذهای کاهی برویم و چون گران نیستند، امکان خرید مردم بیشتر می شود و اگر هم کتاب مدتی بعد دور انداخته شود، نگرانی بابت هزینه انتشار آن وجود ندارد. 
این ناشر تصریح می کند:مهمترین راهکار ترویج کتابخوانی در کشور تولید کتاب ارزان با کاغذهای کاهی و کیفیت محتوایی بالاست و اگر به سمت کالای لوکس حرکت کنیم تعداد خریدها پایین می آید، سرانه مطالعه نیز کاهش یافته و از لحاظ فرهنگی فقیرتر می شویم. 
کتاب رسانه ای ارزان و فراگیر است ، باید نویسندگان و ناشران خلاقیت بهره مندی بیشتری داشته باشند و مسوولان فرهنگی نیز به حمایت از این نوع از ادبیات بپردازند.

نظر شما